Sista etappen mot vinterhamnen i Licata

Efter att ha lämnat Marsala vid lunch sista dagen i september satte vi kurs längs Siciliens södra kust mot Licata.

Vädret var strålande och medvinden gjorde det rejält varmt i sittbrunnen. Vindarna var gynnsamma så det blev genackersegling i 6 timmar innan vi rullade in genackern för natten. Kapten hade bestämt sig för segelbyte klockan 19 för att slippa strula med det under natten. Ett klokt beslut för bara en halvtimme in på navigatörens första vakt dog vinden ut helt. Kapten kom upp och hjälpte till att rulla in genuan, sen fortsatte vi för motor och storsegel.

Bra och vacker medvindssegling 💦

Natten var lugn både för den som hade vakt och de som hade frivakt. Vi såg några båtar på AIS:en men de var aldrig några av dem som påverkade oss. Vår ursprungliga plan var att vara framme i Licata i samband med solens uppgång men de första sex timmarna med genackersegling innebar att vår beräknade ankomst var ca 05.30.

Efter drygt 85 NM och 16 timmar var vi framme. Vi gick vi in i viken öster om Licata för att ankra några timmar för att gå in i marinan när det ljusnat. Tre ankarliggare låg redan i viken men det fanns gott om plats för oss också. Det blåste 5 meter från nord och vågorna var under en halvmeter så NOSTRA låg i stort sett stilla. Efter att delar av besättningen tagit en tilläggare kröps vi till kojs.

En ovanligt tidig tilläggare, klockan 05.52 den 1 oktober 🍻

Vi sov fram till 09.30 och vaknade till en varm och fin dag. Nu såg omgivningen lite trevligare ut än vad den hade gjort i den svarta natten. Efter frukosten tog vi upp ankaret och fortsatte in mot Marina di Cala del Sole.

Mot Marina di Cala del Sole

Vi blev anvisade en bra plats på ponton 1 några platser från den plats där vår systerbåt PIGA kommer att ligga. Pontonen låg väl skyddad mot västliga vindar vilket tydligen är den vanligaste vindriktningen här under vintern. Incheckningen blev enkel, de fick alla våra dokument när vi bokade platsen i januari så det enda som behövdes uppdateras var en kopia på den nya båtförsäkringen.

Senare under dagen kom ANDANTE in i marinan. Claes och Anna hade gjort en rejäl tur ända från Sardinien, en lång resa med en viss oro för ”soppatorsk”. Allt hade dock gått bra med lite stöd från en superyacht som sålde lite diesel så att de tog sig hela vägen till Licata. En ny variant av sjömack 😂.

Resten av tisdagen var lugn och avkopplande. Vi åt middag ombord och tittade lite på tv innan vi kröp till kojs.

Onsdagen började med rejäl städning av NOSTRA både ute och inne. Särskilt ute var det välbehövligt med tanke på allt salt. Vi gick en promenad i centrum men mycket var stängt på grund av siesta. Vi hamnade på ett café i hamnen och blev väldigt överraskade över all den mat och de snacks som följde med vår vin och ölbeställning. Inledningsvis försökte vi förklara att vi inte hade beställt någon mat men servitrisen log bara och sa ”gratis”, så vi tackade och tog emot.

Det blev två tvättar i marinans tvättstuga på eftermiddagen, en tvätt kostar 4 Euro vilket är billigt. På kvällen vi promenerade vi in till city igen, nu tillsammans med Claes och Anna för ”pizzajakt”. På vägen dit promenerade vi igenom gulliga, trånga gränder där en del av dem var fint pyntade med målningar. Staden är ganska sliten men väldigt mysig.

Anna tog oss till ett ”hål i väggen” med fantastiskt goda pizzor. Billigt var det också, en pizza och en stor öl för 143 svenska kronor 🌟

En av de godaste pizzorna vi har ätit 🍕

Här i Licata kommer vi garanterat att trivas, det är nära till det mesta. Det kommer att ta ett tag att bo in sig men vi har många som har varit här tidigare som ger oss värdefulla tips.

Marina di Cala del Sole

Marsala och tilläggning på italienskt vis 😅

Vi släppe bojen i Cala Rossa och gick runt Favignanas östra hörn och ankrade i viken Cala Bassa på södra sidan.

Vinden var nordlig så vi hoppades på bättre ankringsförhållanden på södra sidan av ön. Det var en utmaning att hitta en sandfläck men efter tre försök var vi nöjda. Det blåste bara omkring 5 meter men svallet kom från ett håll och vinden från ett annat, dvs typiska ankringsförhållanden i Medelhavet.

Vi tog en tur med Mr Highfield in till ett litet varv där Sea Taxi Favignana också låg. Vid varvet låg en liten bar som man kan beskriva som eljest, samtidigt var det en härlig atmosfär.

På väg in mot Favignana

Vi var var i stort sett de enda gästerna men blev serverad goda lördagsdrinkar.

På söndag morgon lämnade vi ankarplatsen som gett oss ”sådär” med nattsömn. Det rullade lite mindre när den nordliga vinden på 9 meter kom vid ettiden på natten men där emellan gällde det att hålla i sig 😅. Vi gjorde bra fart på bara genuan mot Marsala där vi planen var att tanka både diesel och vatten.

Väl inne i hamnen försökte vi nå dem via VHF:en men till skillnad mot alla andra hamnar hade de ingen angiven kanal i Navily 🤔. Vi försökte med kanal 15, kanal 9 och kanal 16 men inget svar. Längst in i hamnen låg ett tankställe så vi bestämde oss för att gå dit och leta upp någon från marina Polaris ”by foot”. Plötsligt ser vi en man som vinkar på oss från tankstället som med gester hänvisar oss till en annan sida av pontonen. Vi går dit och han hjälper till att ta emot en tamp, för det menade han räckte. Hm, underligt det har vi inte varit med om tidigare. Kapten berättade för mannen att vi hade bokat plats och ville tanka diesel imorgon när vi lämnar. Mannen ser helt oförstående ut och kallar upp någon på radion. Navigatören får se att det står ett annat namn än Polaris på elskåpet och börjar ana oråd. På andra sidan pontonen låg en motorbåt med en vänlig man ombord som pratade bra engelska. Han förstår att vi och mannen har olika bilder över situationen 😅. Vi berättar att vi hade bokat en plats i marina Polaris och han pekar över till andra sidan, han ringer också ägaren och säger att vi är på gång. När vi konstaterat att dieselslangen redan var utdragen på bryggan så förstod vi att mannen trodde att vi bara skulle tanka. När vi nu ändå var på plats tankar vi 163 liter. Bra nu är det gjort inför vintern.

Vi lämnar tankpontonen och går upp mot den plats vi hade blivit anvisade. Allt ombord var förberett precis som vanligt, vi hade koll både båtplatsen, tampar och var vi eventuellt kunde behöva bära av. Kapten backa som vanligt stabilt in mot den anvisade platsen när folk på båten intill helt plötsligt skrika och gestikulera. Navigatören blev orolig att det var något som hade hänt som vi inte hade sett men efter att vi hade knutit fast kunde vi konstatera att alla andra utom vi var stressade (eller det lät så i alla fall). Troligtvis hade vi varit med om en vanlig italiensk tilläggning 🇮🇹.

Efter en stressig tilläggning lugnade vi ner oss med en extra god tilläggare. Laxrullar med Philadelphiaost och wasabi 🌟

Nu kom kom vi äntligen i fas med att få bra vatten i båda tankarna. Vattnet i Marsala låg strax över 300 ppm vilket är bra så blev NOSTRA fylld med 850 drickbart vatten🚰. Vi bunkrade mat i den affär som låg 10 minuter från marinan och som var söndagsöppen. Perfekt! På kvällen unnande vi oss en pizza på stan.

Marsala by night

På måndag morgon promenerade navigatören och gasten upp till en CONAD för att se om vi kunde göra lite stödköp av det vi inte hittat dagen innan. Kapten var kvar i NOSTRA för att göra ”klart skepp”. Det var en utmaning att hitta ett knappbatteri 1632 trots att vi försökte på flera ställen. När vi nästan var nere i marinan hittade vi en tobaksaffär där en väldigt hjälpsam kvinna arbetade. Hon hade tyvärr inga batterier själv men hon tipsade om en kinesisk affär lite längre in mot centrum. Hon tipsade också om ett litet bageri som skulle ligga mitt emot den kinesiska affären där det bara var sicilianare som köpte bröd, ”not för turists” som hon utryckte det. Så efter ytterligare en liten promenad hittade vi både batterier och gott bröd.

Det ”otursistiska” goda brödet

Strax efter klockan 13 var vi utcheckade och klara för en nattsegling till Licata.

Hej då Marsala 👋

Sardinien ➡️ Favignana

Efter ytterligare en rullig ankarnatt var det dags att göra klart skepp och fortsätta österut. Väderprognosen såg bra ut, prognosen visade lite vind under vissa delar av sträckan men bättre det än tvärt om. Vi lämnade viken 08.20 och tjugo minuter senare var genackern utrullad .

Finseglet hissades tidigt 💦

Dagen bjöd på strålande sol och härlig segling. På avstånd såg vi något som vi tror var en val 🐳 synd bara att den inte ville komma lite närmare. Till lunch serverades omelett med ”fådda korvar”. Vår grekiska båtgranne i Carloforte skulle lämna sin båt för vintern så vi fick två paket färska korvar och ett paket köttfärs, allt i obrutna förpackningar. Efcharistó!

Inför kvällen och natten resonerade vi om vi skulle byta försegel men genackern drog fortfarande så bra så den fick sitta uppe.

Hej då solen 👋

Gasten tog första vakten mellan 21.00-00.00 men blev avlöst lite tidigare av kapten. Vinden hade avtagit så efter 15 timmar var det dags att tacka genackern för den här gången och starta motorn istället. Inledningen på natten var svart och mörk men så småningom lyste halvmånen upp natten för oss.

Land i sikte 👀 ön Levanzo

Efter en lugn natt med motorgång i nio timmar var det dags att sätta segel igen. 148 NM hade vi avverkat på ett dygn, rekord för oss 🌟. Vinden hade vridit mer mot sydost så vi klarade inte av att segla direkt mot målet. De sista 4,5 timmarna kändes väldigt långa eftersom vi tvingades kryssa ↗️ ↘️.

Efter 164 NM och 29 timmar förtöjde vi vid en boj i Cala Rossa på nordöstra sidan på ön Favignana. En bra överfart med 15 timmar genackersegling, nio timmar för motor och 4,5 timmar med kryssvindar. Ganska omgående efter att vi hade knutit fast fick vi besök av parkvakterna som undrade om vi hade tillstånd att förtöja. Det hade vi inte, men vi hade läst att det gick att ordna på plats och det visade sig vara helt riktigt. Vi betalade för två nätter och fyllde i alla de papper som behövdes. Kostade för två nätter blev 63 € men vi tror att bojarna är gratis från och med den 1 oktober.

Administration till havs

Favignana är den största av Isole Egadi (Egadiska öarna). Totalt består ögruppen av tre öar och området är det största marina naturreservatet i Medelhavet. Området är indelat i fyra olika skyddszoner utifrån hur skyddsvärt området är. I vissa områden är det bara tillåtet att färdas med segel. Totalt finns det 17 ankringsvikar där många av dem är försedda med bojar, totalt finns det 182 bojar. Flera djurarter finns i området, exempelvis säl, delfiner, havssköldpaddor och hajar. På ön finns ett räddningscenter för havssköldpaddor och en liten del av centret är tillgängligt för guidade turer.

Favignana

Torsdagen ägnade vi oss åt ta igen lite sömn, äta engelsk frukost med vita bönor och ägg och härliga bad i det 23-gradiga vattnet. Navigatören blåste upp SUP:en för första gången sedan Lagos. Det blåste för mycket och vågorna var inledningsvis lite för utmanande för att stå på brädan men efter en stund med knästående paddling gick det ganska bra att även stå upp, men mer övning behövs.

Två år sedan sist så lite skakigt var det allt 😅

På kvällen flyttade alla ankarliggare, som legat längst in i viken under dagen, sig längre ut och förtöjde på en boj. Vi tror att det inte är tillåtet att ligga på eget ankare under nätterna 🤔.

Vi var ganska nöjda när klockan blev 21.30 och vi fick krypa till kojs. Nu är alla längre överfarter gjorda för den här gången. Nu får vi se hur vi lägger upp fortsättningen mot Licata.

Godnatt!

Efter en rejält rullig natt fortsätter vi österut

Natten blev en rullig historia. Navigatören som sovit ganska bra fick ett hålögt frukostsällskap. Gasten och kapten hade bara sovit ett par timmar på morgonkvisten på grund av ett envist svall och rullande 😅.

Godmorgon till sista tisdagen i september

Vacker soluppgång 🌟

Anna mådde mycket bättre idag så vi vinkade av ANDANTE som skulle gå till Marinan di Capitana för några dagar. Nästa gång vi ses är vi troligtvis i Licata på södra Sicilien, vår vinterhamn. Tisdagens resa på drygt 35 NM blev den första etappen sedan vi lämnade Burriananova där vindarna var för svaga för att kunna segla, så NOSTRA tog sig framåt med storsegel och motor.

Inte särskilt mycket vind idag 💦

i lugna vatten kan navigatören ägna sig åt kontorsarbete

Vi passerade Sardiniens sydöstra hörn mellan udden Capo Carbonara och ön Isola del Cavoli. Området är ett naturreservat men det är tillåtet att passera igenom. Vi vände upp mot ankarviken Porto Glunco strax ovanför udden. Ankarviken var stor med mycket vingelutrymme, den har bra omdömen i Navily och har långa fina välbesökta sandstränder. Vid dagens tilläggare njöt vi av magiskt goda avokados.

Mums!

Det blev bad i det 23 gradiga vattnet, navigatören passade på att tvätta NOSTRAs vattenlinje. Därefter blev det middag och djupare studier av väderappar. Som det ser ut nu lämnar vi Sardinien i morgon klockan 08.00 för en överfart på cirka 150 NM till ön Favignana som ligger väster om Sicilien. Resan beräknas ta omkring 30 timmar. Vi får se om vi får seglingsvindar, men framförallt vill vi undvika åskoväder.

Vy söderut från ankarviken Porto Glunco

En härlig dag och en vacker kväll. Nu önskar vi oss en natt med god nattsömn 😏

Navigatör på vift och gubbsegling

Under natten till måndagen drog ett ordentligt åskoväder in över oss. Det varade inte så länge men det kom rejält med regn. Morgonen var ordentligt mulen, men efter att ha kollat väderprognosen bestämde vi oss för att fortsätta till södra Sardinen. Navigatören promenerade bort till CONAD för lite stödköp eftersom planen var att ankra de kommande nätterna inför överresan till Sicilien.

Efter att NOSTRA var sjöstuvad lämnade navigatören för att mönstrade på ANDANTE. Annas smärta i höften och ryggen ville inte ge med sig så de behövde några extra händer ombord.

Klockan 10.20 släppte vi tamparna, satte storsegel i hamnen innan vi passerade hamnpiren och girade söderut. Inledningsvis var vindarna svaga men efter ett tag kunde vi sätta både genua och mesansegel.

Första gången navigatören seglar en båt med mesan 💦

Idag blev det herrsegling på NOSTRA

Isola la Vacca och den lilla ön Il Vitello

Det blev en behaglig dag på havet 😎

Ombord på ANDANTE kunde vi konstatera att genackern hissades ombord på NOSTRA. Vi passerade Sardiniens sydligaste udde, Capo Teulada, drygt 250 meter hög.

Capo Teulada
NOSTRA med härlig genackersegling längs Sardiniens sydkust 💦

Vinden ökade till omkring 10 meter de sista 2 timmarna. Efter drygt 40 NM vari vi vid 18-tiden framme vid Chia Sa Colonia den vik vi hade planerat att ankra i. Vi upplevde att det var ganska rörigt i viken men efter att ha kommit närmare land blev det lugnare. Dessutom skulle vinden och förhoppningsvis vågorna lägga sig till natten. Vi ankaret på 4-5 meters djup strax utanför en lång sandstrand. Gasten och kapten rodde över till ANDANTE för en gemensam avstämning och tilläggare, de var uppenbart nöjda med dagens segling. Därefter rodde vi tillbaka till NOSTRA igen.

Väl ombord blev det en sen middag med spagetti och köttfärssås. Efter att ha diskat och hängt lite i tv-soffan kröp vi till kojs, nöjda med dagen 🌟.

En bättre söndag 😎

Vi vaknade upp till en solig och varm söndag och kunde konstatera att vi hade klarade oss från det åskoväder som det lokala vädret varnat för. Skönt! Efter frukostbestyren snörade gasten och navigatören på sig promenadskorna, packade ner vatten för en vandring upp över ön Isola di San Pietro. Vi hittade en rekommenderad sträcka i tripadvisor som såg lockande ut. Kapten stannade i NOSTRA för att ”dra i bröddegen” en gång i timmen och polera delar av NOSTRAs överbygge.

Dags för söndagspromenad 🚶‍♀️‍➡️

Inledningsvis var det tuffa uppförsbackar men när vi kommit en bit utanför Carloforte blev vägarna lite snällare. Totalt blev det blev en en vandring på en mil. Efter 3 timmar var vi tillbaka i NOSTRA rejält möra och svettiga men efter bad, dusch och lunch var vi i form igen. Solen hade tagit bra så när gasten tog av sig sitt svarta linne hade han ett vitt linne under 😉.

På kvällen åt vi god pasta på en av restaurangerna. I Carloforte består väldigt mycket av maträtterna av tonfisk och efter tre dagar i rad med restaurangmat har besättning ökat sitt totala ”tonfiskintag” med minst 100 procent.

En lördag i fina Carloforte

Alla i besättningen på NOSTRA vaknade utsövda och glada, det var skönt att fått sova i en koj som inte har rullat. Efter frukostbestyren promenerade vi bort till en livsmedelsbutik, CONAD, som låg 300 meter från marinan. Det var annorlunda, trevligt och spännande att handla i en italiensk affär. CONAD var en välsorterad affär med bemannad chark och bemannad fiskdisk. Nu behöver vi lära oss hur man säger ”påse”, och ”betala med kort”. Det är glosor vi använde i stort sett dagligen när vi har handlade i Spanien. Tillbaka i NOSTRA blev det lunch, sallad med tomat, buffalomozarella, basilika och pastarester från överfarten.

En basilika grande har fått flytta in i NOSTRA men den ska veta att den lever farligt. Hens kusin åkte i havet i norra Spanien när kapten tappade tålamodet över jord på teakdäcket 🤪. Navigatören och basilikan får försöka hålla ihop.

Efter lunchen var vi redo för en lördagspromenad i Carloforte som verkligen var en pärla. Carloforte är en ort och kommun med strax över 6 000 invånare och som ligger på ön Isola di San Pietro i regionen Sardinien. Carloforte är väldigt kuperad med många och långa trappor, smala gränder och gulliga små torg. Lägenheterna har delvis flyttat ut i trapporna med små stolar, växter och sophinkar. Dörrarna till lägenheterna är inte stängda på grund av värmen, istället hänger ett tygdraperi för dörrhålet som insynsskydd. I de trånga gränderna hänger tvätt på tork, både på torkställningar som ställts ut på gatan och på balkonger. Det kändes som man promenerade i ”Lady och Lufsen-land”.

Kapten och praktfikusen 🌳

Efter promenaden satte vi oss för en vätskepaus på en av alla barer längs promenadstråket vid hamnen. Efter en stund kom ANDANTE crew förbi och gjorde oss sällskap. Trevligt!

Efter vätskepausen tog vi en sväng till hamnkontoret och betalade för en natt till. Det lokala vädret varnar för åskoväder och mycket regn under natten och på söndagen och då vill vi ligga i hamn.

Vi bestämde oss för att äta vår första italienska pizza tillsammans med ANDANTE på kvällen. Vi fick ett bord på Pizzeria Partenope. Alla åt olika pizzor och samtliga var nöjda. Så gott!

Mums!

Tillbaka i NOSTRA slappade vi lite i tv-soffan innan vi somnade som stockar 😴.

Nu är det dags att byta Spanien mot Italien

Efter att ha studerat alla väderappar och gjort animeringar med routingprogram för resan över till Sardinien var vi redo för att ge oss iväg. Genackern var uppsatt och oljan på motorn kollades snabbt innan avgång. Från Pollença till Sardinien är de ca 250 NM, en resa som beräknades ta två dygn. Många som går över till Italien går från östra sidan av Menorca eftersom det blir en kortare resa. Vi valde bort det alternativet eftersom vi ville utnyttja ett bra väderfönster som verkade hålla i sig i 2-3 dygn.

Onsdag klockan 10 var vi på väg och fick göra några slag innan vi var ute ur viken och fick fritt vatten.

Vinden var dessvärre mer ostlig än vad prognosen sagt. Vi valde att prioritera seglingen före att gå rakt mot målet, vi styrde med hjälp av vindinstrument med en vindvinkel på 43 grader in från babord. Vinden och gropig sjö innebar att vi sakta men säker hamnade nedanför vår kurslinje, vi var dock trygga med att det skulle rätta till sig under resans två dygn.

Onsdagens fruktstund

Vindar som var skiftande både i styrka och riktning

Vid 17 tiden var det dags att äta middag för att hinna klart till navigatörens möte med bostadsrättsföreningen klockan 18.00. Det visade sig bli onödigt stressigt! Navigatören valde att sätta sig längst bak i sittbrunnen för att få lite vind i ansiktet under middagen. Vindinstrumentet larmade gång på gång för att vinden vridit mer än 15 grader och vi upplevde att NOSTRA gick trögt genom vattnet 🤔. Plötsligt får navigatören syn på en stor plastdunk, säkert 10 liter, som på något sätt satt fast i NOSTRA. Dunken hade en lång spänd lina akterut, troligtvis drog vi med oss någon form av fiskeredskap 😅.

Det blev att ställa maten åt sidan, ta ner alla segel och försöka få tag i repet som plastdunken var förankrad i. Tanken var att försöka skära av linan men repet var så tight så det var inte möjligt. Tillsammans med dunken hade två stora bruna palmblad fastnat i repet. Navigatören försökte lösgöra bladen med båtshaken men det gick inte. Nu var det enda alternativet att någon hoppade i vattnet för att därifrån försöka skära av linan. Vi slapp ”pala” om vem som skulle bada eftersom gasten erbjöd sig själv 👏. Det blåste bara 4 meter men vågorna var utmanande och NOSTRA drev med 0,7 knop. Även om vi inte gjorde någon fart slängde vi i en tamp som gasten skulle kunna hålla sig i. Navigatören ställde sig på badbryggan förankrad med en livlina för att kunna vara ett stöd till gasten. Kapten höll en övergripande koll på NOSTRA och på situationen.

Precis när gasten skulle dyka i vattnet upptäckte kapten att dunken var borta. Så skönt! Gasten hoppade ändå i för att se att det inte fanns några rester av fripassageraren vid rodret eller propellern. Han kom upp och gjorde klartecken men stannade kvar i vattnet tills kapten startat motorn så att vi såg att propellern vecklade ut sig som den skulle. Efter att vi fått kontroll över situationen gick navigatören ner och startade upp mötet på Teams. Helt plötsligt vänder kapten NOSTRA i 180 grader och drar på ordentligt. Navigatören som förstod att något var på gång rusar upp i sittbrunnen och konstaterade att hon gjort en riktigt dålig fenderknop på en av kulfendrarna som nu flöt omkring i vattnet 😅. Kapten körde så vi fick fendern i lä av NOSTRA och efter ett par försök var den infångad. Bra träning om någon i besättningen, må gud förbjude, skulle hamna i vattnet. Nu var det bara minuter kvar till att mötet skulle börja 😅. Tack vare Starlink med Mobile Priority gick mötet galant att genomföra mitt ute på Medelhavet.

Under natten körde vi tretimmarsvakter (21-09) vilket innebar att det fanns tid för att sova och vila. Däremot var det ganska gropig sjö och en vind som vred och vände sig hela tiden så ingen av oss sov särskilt bra. Månen däremot hjälpte oss att få en fin resa, det är fantastisk med fullmåne 🌟. Tidigt på kvällen gjorde vi ett taktiskt byte från genua till fock och revat storseglet för att få en behaglig resa under natten.

Dygn två började som första dygnet slutade, bra segling med vindar från nordost på 6-8 meter. Torsdagen lunkade på med frukost, fruktstund och bra segling med ständigt vridande vindar. När vi tog en sväng på däck upplevde vi att däck och mantåg var ovanligt salta så dagens fråga till Google fick bli: Hur hög är salthalten i Medelhavet? Det korta svaret var att salthalten är 3,8 procent i snitt vilket gör det till ett av världens saltaste hav. Det lite längre svaret var att det varierar beroende på var och på vilket djup man mäter och att salthalten är betydligt högre i östra Medelhavet än i havets västra delar.

Torsdagens fruktstund

Dyningarna var fortfarande stora och oregelbundna vilket gjorde matlagningen utmanande. När navigatören kokade pasta var det bara att gå in i ett manligt stabsläge (fokusera på en sak i taget😉) för att inte riskera att få varmt vatten över sig. På kvällen blev vinden mer nordliga vilket innebar att vi kunde segla i en mer öppen kurs vilket var positivt för farten.

På torsdag kväll var det dags att byta gästflagga. Den spanska slitna flaggan packades ihop och en helt nya italiensk flaggan hissades.

Andra natten blev lugnar än den första, lite mindre vind och snällare vågor. Under navigatörens vakt mellan 03-06 med 30 NM kvar dog vinden ut så mycket att det var dags för motorn att bidra. När solen gått upp såg vi en fripassagerare på däck. En stackars flygfisk som såg tilltygad ut, kanske hade en fågel tappat den på NOSTRA 🤷‍♀️.

En stackare som gjort sin sista resa 🐟

Efter knappt två dygn såg vi målet, ön Carloforte på sydvästra sidan på Sardinien.

Efter knappt två dygn såg vi målet

När vi gick in i marinan vinkade vi till Anna på ANDANTE som låg förtöjd långsides precis vid inloppet till marinan. Trevligt att ses igen!

Förstärkt frukost 😋

Efter två dygn, en timma och 250 MN var vi väl förtöjda i Marine Sifredi på Carloforte. Vi firade kapten på 72-årsdagen med förstärkt frukost och tilläggare innan vi vilade en stund. Kvällen inleddes med födelsedagsbubbel i NOSTRA tillsammans med ANDANTE crew innan vi gick på restaurang och åt vår första italienska middag. Det blev en god avsmakningsmeny med tonfisk.

Härlig segling mot Pollença ☀️

Efter sedvanliga morgonbestyr och tankning av vatten var det äntligen dags att släppa tamparna för en segling norrut från Puerto de Sóller mot Pollença på norra Mallorca. Vi fick en härlig segling med bra slörvindar. Trots att vi hade medvind gippade vi ett antal gånger för att slippa plattläns.

Vågorna hade lagt sig bra efter de senaste dagarnas blåst så vi fick en behaglig resa. Under resan kom vi att resonera om hur gammalt Finland är som land (1917). Det gjorde oss nyfikna på Finlands krigshistoria så Google fick guida oss; finska inbördeskriget (1918) finska vinterkriget (1939-1940), ersättningskriget (1940-1944) och lapplandskriget (1944-1945). Vem vet när vi kommer att få användning av denna kunskap 😉.

Gasten var den ombord som var mest påläst på Finlands krigshistoria. Google hjälpte oss att få en ännu bättre bild över historien.

Efter ca fem timmars segling längst Mallorcas karga västkust passerade vi Mallorcas norra hörn Cap Formentor och vek av in i viken mot Pollença.

Vinden var västlig och det blåste upp till 9 meter så vi revade storseglet och rullade in en del på genuan. Det blev en bra segling och efter dagens etapp på 38 NM ankrade vi på 4 meters djup i viken utanför Puerto de Pollença. Efter att vi avnjutit resans första grill tog vi härliga och långa kvällsbad i det 25-gradiga vattnet 💦. Det blev en härlig kväll på eget ankare med en måne som nästan var full.

En nästan full måne lyser upp i ankarviken

Efter en lugn och skön natt, frukostbestyr och morgonbad var det dags att vid lunchtid ta upp ankaret för att gå in till hamnen i Pollença. Tvätt och inköp stod på agendan. Kapten och gasten fick tag i ett oljefilter så de kunde byta olja på NOSTRA. Navigatören tvättade ett par tvättar som torkade fort i solen. Med varsin ryggsäck promenerade vi bort till EROSKI där vi inhandlade ingredienser till tre middag inför överresan till Sardinien. Vi hade tankar på att äta ute på kvällen men det gick över så vi valde att äta upp resterna av kycklingwoken istället .

Natten till tisdagen blev rejält blåsig med regn så vi bestämde oss för att stanna ytterligare en natt i hamnen. Navigatören ägnade tisdagen åt att baka bröd och att laga tre middagar. Det fick bli tre klassiker., båtpasta med bacon och champinjoner, köttfärssås och kalasgod fläskfilé med champinjoner och paprika. När det var färdiglagad vakuumförpackades allt och stuvades i kylen. Bra prepp om sjön blir för jobbig på överfarten.

Det kan kallas krypavstånd 😉

På tisdag kväll åt vi en god middag på restaurangen ett halvt steg från NOSTRA. Därefter klev vi ombord och tittade på ett avsnitt av över Atlanten innan vi kröp till kojs.

En turistdag med Apelsintåget till Palma

Lördagen började med mulet väder och regn, det gick fortfarande dyningar i hamnen men inte värre än att vi hade kunnat sova bra under natten. Efter en enklare lunch tog vi spårvagnen upp till Sóller där det var marknad, en resa som tog 20 minuter.

Därefter promenerade vi upp till platsen där tågen till Palma går, det så kallade Apelsintåget. Vi skrev om det i bloggen förra gången vi var här. Vi åkte aldrig tåget då men den här gången tänkte vi göra slag i saken och åka över bergen Serra de Tramuntana in till Palma.

En som fortfarande väntar på att kliva på Apelsintåget

Det var en trevlig resa med utsikt över landsbygden, berg och hav som ganska exakt tog en timma. Därefter promenerade vi i centrala Palma, tog en vätskepaus och åt en god chark- och ostbricka.

Vi promenerade ner till området omkring katedralen La Seu. Den här gången studerade vi området från ett annat håll men vi såg inte Jönssonligan den här gången heller 😉.

Klockan 19.40 hade vi beställt platser för att åka tåget tillbaka till Sóller för att därefter ta spårvagnen den sista biten till Puerto de Sóller. Den här gången fick vi plats i loket, så vi åkte riktigt bekvämt.

Resan över bergen var fin trots att det började att skymma så man fick tåla att tågets lampor speglade sig i bilderna 😊. På 7 kilometer från Palma stiger järnvägen upp till 199 meter. Spåren går genom gamla valvbroar och tretton tunnlar där den längsta tunneln är 3 kilometer.

Efter en heldag som riktiga turister började vi planera för att lämna Sóller på söndagen för en resa norrut. Vi studerade vädret och gick igenom vår ”to-do-list” innan avfärd.