Första dagen i maj lämnade vi mooringen i Karvouno Beach för att fortsätta söderut. Innan vi lämnade släppte vi mooringlinorna och gick vi över till pontonbryggan för att tanka vatten. Vattnet var av bra kvalité så vi tankade fullt. Därefter tog vi sikte på en vik på fastlandet söder om Korfu, Two Rock Bay. Efter en resa på drygt 20 NM med delvis bra och rolig segling (wing-on-wing) var vi framme och ankrade utanför gula badbojar i det turkosa vattnet.

Trevlig segling söderut 💦
Det låg ett par båtar i viken när vi kom och under kvällen kom det ytterligare tre båtar. Det blev en lugn och fridfull kväll med ljumma lätta vindar där vi kunde njuta av musiken från den enda strandrestaurangen i viken. Natten blev delvis gungig men vi bestämde oss för att ge viken en natt till. Ett beslut som vi senare ändrade. Vid 13-tiden vi fick för oss att vi ville passera Lefkaskanalen innan den stängde för dagen. Vi anpassade farten för att tajma broöppningen klockan 18.00 vilket innebar att vi fick slå av lite på takten för att inte vara för tidiga.



Vi var tre båtar som passerade norrifrån, ingen båt kom söderifrån. Vi fick hovra lite i bassängen norr om bron, när bron började svänga och kapten drog på lite märkte vi att inte propellern lät och fungerade som vanligt. Hm 🤔, antingen har det blivit något fel på propellern eller så är det något som sitta fast som inte propellerknivarna har klarat av att skära loss .
Strax innan klockan 19 och en resa på drygt 28 NM ankrade vi söder om kanalen i höjd Lygia. Här stannade för ett lunchstop när vi var på väg norrut med vår matros Gunilla. Ett bra och tryggt ställe med bra ankarbotten och nära att ta Mr Higfield in till byn och de restauranger som ligger precis vid sjökanten.

På morgonen den 2 maj, efter ett styrkepass med gummiband och hantlar, utrustade navigatören sig med cyklop och kniv för att utforska vad som hade hänt med propellern. Kapten hade varit vaken i flera timmar på morgonkvisten och funderat på vad som var fel, å så kan vi inte ha det ombord.

Tidigt morgondopp och rensning av propellern
Navigatören kunde snabbt konstatera att det inte var något fel på propellern. En stor bit tjock plast satt i fast mellan propellerbladen vilket gjorde att bladen inte kunde fälla ut sig. Efter tre dyk var det mesta av plasten borta. Det som eventuellt satt kvar vid knivarna fick vara kvar tills NOSTRA kommer upp på land i juni.
Efter frukosten rodde kapten in navigatören till land för en promenad på 4,5 kilometer till Lidl. Efter att ha fyllt ryggsäcken och en bärkasse var det dags att påbörja promenaden tillbaka i värmen 😅. Efter att ha promenerat cirka 500 meter tutade en av bilarna som var på väg mot samma håll och körde in till kanten. Navigatören tog sig över vägen och hoppade in i bilen till en vänlig man. Han pratade ingen engelska men vi blev (troligtvis) överens om att navigatören ville bli avsläppt vid hamnen. Han berättade stolt att han var från Albanien samtidigt som han ”rattade” snabbt på radion mellan olika musikkanaler. Till slut hittade han den albanska kanal som han letat efter. Erbjudandet om att dricka kaffe tillsammans avböjde navigatören genom att förklara att kapten väntade ombord på NOSTRA i ankringsviken. Härligt med vänliga människor ändå 🫶.
På kvällen rodde vi in till en av restaurangerna där vi åt en god middag samtidigt som vi hade full koll både på NOSTRA och Mr Highfield.



Efter en lugn natt tog vi upp ankaret för en kort resa söderut på drygt 6 NM till Nidri. Nidri är ett turistiskt ställe där man kan hitta det mesta. Vi valde att ankra i första viken på styrbord sida när vi kom in, Tranquil Bay. Det fanns tillräckligt med vingelutrymme men på högsäsong ska det vara betydligt trängre. Efter att ha sjösatt Mr Highfield åkte vi in till stan där vi tvättade två tvättar i en ren och snygg tvättanläggning. I avvaktan på att tvätten skulle bli klar tog vi en enklare lunch på en av alla de barer vid kajkanten.

Kajkanten i Nidri, fortfarande förhållandevis lite turister
Vi åt middag ombord på NOSTRA samtidigt som vi underhölls av alla aktiviteter i viken. Ankaraktiviteter där några lyckades direkt och andra som tvingades försöka flera gånger, precis så som det brukar vara. Vi valde att stanna kvar ytterligare en natt så vi fick tvätta ytterligare en tvätt, besöka båttillbehörsaffären och köpa bensin till Mr Highfield.

Trygg ankarplats i Nidri