Vi hade vi bestämt oss för att lämna hamnen omkring 10.30 idag för gå in i Golfe du Morbihan cirka två timmar senare. Glädjande nog var kaptens lår bättre än förväntat idag. Skönt! Innan vi släppte tamparna gick vi bort till U Ship som är en båttillbehörsaffär. Vi var på jakt efter en ny kontakt till elkabeln eftersom kapten tror att det är den som är kaputt. De hade tyvärr inte rätt typ av kontakt så det fick vara. Däremot köpte vi ett litet ankare med tamp till Mr Highfield och toapapper till eltoan 👍. Vi två toaletter i NOSTRA, en mer än vad vi har i lägenheten i Skärhamn 😉. På den ena har vi bytt till en elektrisk toa med sötvattenspolning vilket är perfekt. Det enda som krävs är särskilt ”marint toapapper” som löser upp sig lätt. Vi brukar därför se till att vi har ett lager ombord.
Lämnade Port Haliguen strax efter halv elva och körde maskin över bukten till infarten till ”gulfen”. I infarten var det inte särskilt mycket ström vilket var helt enligt våra beräkningar. Längre in däremot kokade vattnet på flera ställen men det var aldrig någon fara. Innanhavet var väldigt fint, nästan som vissa delar av vår svenska skärgård om man bortser från strömmarna förstås.
Vi gick upp till en ankarvik på västra sidan av ön Ile Aux Moines där vi sett i hamnböckerna att det skulle vara bra ankarbotten. Vi gjorde först två försök på ett ställe mellan två andra ankarliggare men där fick vi inget fäste. Vi upplevde att det var mer sten än sand så vi flyttade oss 50 meter söderut och där satte sig ankaret vid första försöket ⚓️.
Det är skönt att ligga på eget ankare, dels sparar vi nästa femhundra kronor per natt och dels är det skönt att kunna bada direkt från båten. Efter en lunchmacka och kaffe sjösatte vi Mr Highfield och körde bort till den lilla hamn som ligger på öns nordvästra sida. I hamnen fanns det inga platser för besökare men de har lagt ut två flytpontoner utanför hamnen där gästbåtar kunde förtöja långsides. Det fanns till och med el och vatten på pontonerna. När vi körde förbi fanns det inte många lediga platser kvar, på flera ställen låg de två båtar i bredd.
Flytpontoner utanför hamnen för gästande båtar med både el och vatten
Två gummibåtar från hamnen körde skytteltrafik in och ut till pontonen när besättningarna ville få landkänning eller komma tillbaka till båtarna
Vi frågade en av killarna som körde ”taxibåtarna” om vi kunde lägga Mr Highfield någonstans och han var schysst och flyttade på en av deras extrabåtar så vi kunde lägga oss där. vi tog en promenad på ön där det var mycket turister som kom med de turbåtar som gick fram och tillbaka. På kajen fanns det säker 10 olika glasscaféer.
På hemvägen till NOSTRA hade strömmen tilltagit och det blev bitvis en ”skvättig” resa.
Den som körde fick inte samma ”flumrideresa” som den som satt längst fram 💦
Väl tillbaka i NOSTRA tog kapten hand om NOSTRAs vattenlinje vilket var välbehövligt. Han skulle behöva en isskrapa och mycket har vi ombord men en isskrapa har aldrig navigatören sett på någon packningslista 🤔. Det fick bli en test med en av de äldre stekspadarna för att se hur aggressiv den skulle vara mot havstulpanerna.
Idag har Britta både varit ankarvakt och badvakt 😻.
I det här innanhavet skulle man kunna lägga mycket tid. Området består av ett femtiotal öar där två av öarna, Petite Logoden och Ilur sköts av the Natural Park. På dessa två öar är det inte tillåten med hundar inte ens om de är kopplade. Resten av öarna är privata men det är fritt att promenera runt dem så länge man håller sig vid strandkanten. Området är väl känt för sina ostron så det gäller att ha koll på de träkäppar som står i vattnet och utmärker ostronodlingarna. På eftermiddagen kom det en tjej och en kille i en gummibåt och överlämnade en karta som visade var man helst skulle ankra för att vara så varsam mot den växtlighet och det djurliv som finns i ”gulfen” samt vilka förväntningar de har på oss när det gäller vårt avfall ombord.
Även om det var väldigt fint här lämnar vi redan imorgon och fortsätter söderut. Vi kommer att gör ett eller ett par planerade stopp innan vi når La Rochelle. Därefter blir det sannolikt en nattsegling till Spanien. Vi får se hur den fortsatt planen blir.
Vi avlutar med en bild från 1989 på en något yngre kapten när han var med och leveransseglade en båt mellan Marsielle och Marmaris. Tack Stig-Arne, ditt fotoarkiv är en guldgruva 🌟. Det är så roligt att du hänger med oss via bloggen och skickar påminnelser om ”förr i tiden” 🙏.
En 33 år yngre kapten på leveranssegling i Medelhavet 😀
Men sicken stilig kapten anno 1988! 🥰
Fina bilder och fin ankringsplats ni fick ❤️
Ja visst var han, å Flisen var bara 1 år ❤️
Ser ut som kapten leveransseglar samma sorts båt som jag har idag, Beneteau Oceanis. Kan det stämma?
Japp bra där Patric, en Oceanis 390 👍
Det är en 390 vi har. Vi hyrde en sådan i just Kroatien och blev förtjust i modellen. Kanske den som Anders transportseglade? 😁
😀
Skönt att kaptens ben är bättre, ni får vara lite mer rädda om er! Naturhamnar väcker fina och roliga minnen😎
Ja vi har många fina ankarminnen tillsammans 🤗