Tisdagen den 2 april 08.30 släppte vi mooringlinan i Almerimar för att äntligen fortsätta resan österut för att så småningom nå Balearerna. Den senaste veckan har varit väldigt blåsig med vindar mellan 17-25 meter/sekund. Även om vi har legat tryggt i marinan är det påfrestande med så mycket vind.
För mycket vind 💨
Vi har kostat på oss nya förtöjningar med rejäla fjädrar. De kommer att vara bra, inte minst när vi ska lämna NOSTRA i sommar.
Under påskhelgen var vädret skiftande, några dagar med sol och värme och ett par dagar med ihållande regn. På påskafton hade vi en trevlig kväll tillsammans med Kenneth i NOSTRA.
Lite pynt får det allt vara på påsk ☺️
Vi åt sill och potatis, Janssons frestelse, lax och snaps innan det var dags för Kenneth att i regnställ och pannlampa lämna NOSTRA för att klättra upp på stegen till hans båt EL CORDERO som låg på varvet för bottenmålning och polering. Den nederbörd som hos oss kom som regn i flera dagar var snö uppe i bergen. Många av Sierra Nevadas 20 toppar blev snöbeklädda och vissa vägar uppe i bergen var avstängda på grund av väglaget.
Vi har haft fyra bra och produktiva månader i Almerimar. Kostnaden för att laga läckan blev ”bara” drygt hälften av vad vi hade räknat med vilket var positivt, men mest positivt är att det inte läcker längre 🙌. Vi är också väldigt nöjda med uppgraderingen av NOSTRA, en rostfri båge i aktern, nya solceller, Starlink, landgång och en bättre upphängning för Mr Highfield. Nu hänger han tryggt och säkert utan att han slits i gummit när vi är ute på havet. När vi ligger vid kaj går det utmärkt att gå under honom på den nya landgången när vi kliver av 🌟.
Vi hann också med alla vårsysslor innan vi lämnade. Vi delade också med oss av det vi inte behövde längre till Stevie, vår båtgranne. Han blev glad för tampar, vajrar och annat som vi har ”haft färdigt”. Frysen fylldes med fisk, kött, bär och färdiglagade rätter vilket kommer vara perfekt för långa dagar på havet. Två vita grekiska båtkatter i en tysk båt fick ta över Brittas kattsand och den mat vi hade kvar. Britta är säkert väldigt nöjd med oss för att vi inte ”vaskade” hennes älskade mat 😻.
Att leva på en båt innebär att det alltid är något som behöver fixas. För vår del just nu är det värmaren som bråkar. Vi räknar inte med att behöva den särskilt mycket här i Medelhavet men det som finns ombord ska fungera. Vid den här tiden på året är det dessutom förhållandevis kallt på nätterna vilket gör att det är skönt att kunna köra värmaren en stund på morgonen innan man lämnar kojen. Vi vet att det finns en mekaniker i Cartagena som har hjälpt andra så vi får se om vi kan ragga upp honom när vi kommer dit.
Vi har också förberett våren och sommarens seglatser genom att bland annat registrera oss på Ports IB. Det är de kommunala hamnarna på Balearerna som är lite mer prisvärda (går att lösa 😅) än de andra. Även om vi mest kommer att ligga på eget ankare är det bra att vara registrerad för att kunna boka om man behöver gå in i hamn. Registreringen var inledningsvis en utmaning då deras hemsida bara är på spanska. Eftersom vi är lyckligt lottade att ha två ”fyrar på land”, Sissela och Håkan, kunde Sissela hjälpa oss med hur vi kunde få engelsk översättning. Tack!
Vi har också laddat hem en app som heter DONIA. Vi har fått tips om att den kommer att underlätta ankringen där det finns posidionia, ett sjögräs som är skyddat. Det är förbjudet att ankra så att ankaret eller kättingen kommer i kontakt med sjögräset. Gör man det kan ”sjögräspolisen” komma och då får man i bästa fall en tillsägelse att ankra om och i värsta fall blir det dryga böter 💸.
Sjögräset posidonia måste vi vara rädda om ✅
Klockan 19.00 efter en resa på 68 NM var vi väl förtöjda för tredje gången i Garrucha. Det blev en lång, fin och lugn första dag på havet efter fyra månader i vinterhamn. Resan förbi ökända udden Capo de Gato var något helt annat denna gången än när vi gick söderut i slutet av november. Medström i flera timmar och inget diskbråck för navigatören 😊. Planen är att stanna en natt i Garrucha för att fortsätta till Cartagena redan i morgon onsdag, men som alltid kan planen ändras om vi känner för något helt annat.