Två dagar i Portocolom

På tisdag morgon trotsade vi både vind och regn och lämnade Laguna del Salobra för den här gången. Med storsegel och motor tog vi kurs mot Mallorcas sydöstra hörn, Cap de Ses Salines, för att sedan fortsätta norrut till Portocolom.

En målmedveten kapten 👨‍✈️

Ner till hörnet var det 6 NM därefter skulle vi ha en mer nordlig kurs i 15 NM. I höjd med hörnet blev sjön väldigt grov och oregelbunden och den nordliga vinden varierade mellan 7-10 meter/sekund. Återigen, betydligt mer än prognosen sagt. Vi satte focken och började segla istället för att kämpa mot vind och vågor. Vi fick styra i en betydligt mer ostlig kurs men vågorna blev iallafall lite lugnare även om NOSTRA dunkade i rejält i emellanåt i vågorna. Med regn och den nordliga vinden blev det väldigt kallt och vi fick komplettera med både mössor, vantar och mer tröjor.

Vinden mojnade betydligt efter hand. När vi med 8 NM kvar bara loggade 2,6 knop valde vi att starta motorn.

Mallorcas ostkust

Regnet upphörde något men vinden var fortfarande kall. Klockan 14 var vi inne i Ports IB Portocolom. De svarade direkt på VHF:n och en kvinna mötte upp och anvisade oss en plats och hjälpte till med tamparna. Efter 13 dagar på eget ankare var vi nu för första gången förtöjda i en kommunal hamn (Ports IB) på Balearerna. Det har inte varit några som helst problem att ligga ute så många dagar. Trots att solcellerna inte har nått sin fulla kapacitet eftersom de senaste två dagarna varit riktiga grå och regniga så att har vi haft bra med ström i batterierna. Vattnet har också räckt, vi räknade att vi hade ca 100 liter kvar efter 13 dagar.

Under tisdag eftermiddag fortsatte navigatören dialogen med både Noelia på marinan i Burriananova och firman som vi hoppas kan laga läckan. Planen börjar ta form, vi kommer att lyfta upp NOSTRA på varvet den 3 juni innan vi åker hem till Sverige för att ta semester från semestern 😉. Då har firman juni och juli på sig att laga sprickan innan de ska ha semester i augusti. Första veckan i september är planen att hon ska vara i vattnet igen. Det känns skönt att ha kommit så långt, ägaren till firman känns väldigt seriös och intresserad av att göra ett bra jobb. Nästa steg är att söka upp dem för en mer detaljerad diskussion om vad som ska göras när vi kommer till fastlandet i slutet av maj.

På kvällen tog vi en promenad i området runt hamnen men där var ingen stor aktivitet. Vi valde att köpa varsin pizza och ta med till NOSTRA, ett bra beslut för pizzorna var väldigt goda.

Vi vaknade till en solig morgon, härligt! Efter frukost och morgonbestyr gick vi upp till EROSKI och en välsorterad järnhandel med mycket båttillbehör. Vi köpte 40 meter tamp för att hissa upp Mr Highfields med, de gamla har varit lite korta sedan han monterades högt upp på bågen.

Tillbaka i båten började gasten och kapten beta av dagens projekt. Först ut var utombordaren som fick ny olja, både motorolja och växelhusolja.

Gammal olja ut och ny in 🌟

Efter en lättare lunch var det dags för att sätta dit de nya tamparna. Eftersom det var svårt att nå ända upp till översta blocket ställde sig gasten på Mr Highfield och kapten fick vara motvikt. Med gemensamma krafter från oss alla tre var tamparna iträdda i alla fyra blocken utan att de gick omlott eller trasslade.

Gasten balanserar och kapten är motvikt 😅

Dagens middag blev grillade hamburgare med klyftpotatis. Kvällen blev lugn eftersom vi planerar en tidig avresa imorgon. Vi vänder söderut igen för att på fredag vara i Andratx på sydvästra hörnet där det blir besättningsbyte till helgen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *