Vi fortsätter österut ➡️

Strax innan 09.30 lämnade vi marinan i Almerimar i strålande sol. Dagen bjöd på en resa för motor och storsegel i knappt 40 NM. Målet var att passera sydkusten och ankra i den första vik efter hörnet vid Cabo de Gata. Vid 15-tiden var vi framme och fick äntligen släppa ankaret för första gången i Medelhavet. Vinden var egentligen lite för ostlig för att det skulle vara perfekt ankringsplats men prognosen sa att vinden skulle öka och vrida till väst eller sydväst på efternatten och då ger viken bra skydd



Med ett ankardjup på 4-6 meter och en med en botten av sand låg vi tryggt för natten utanför Playa de Genoreses. Som vanligt satte vi upp ankarseglet, dels för att vinden skulle öka och dels för att slippa sätta upp klotet som visar att vi är ankrade. Vi njöt av en lugn och stilla kväll. Lite senare på kvällen fick en spansk segelbåt till ankargranne.

Inledningen på natten blev ganska gungig. Avsaknaden av vind och periodvis rejäla dyningar som rullade in i viken från trafiken som passerade utanför innebar att NOSTRA periodvis dansade ordentligt. Helt enligt prognosen vände vinden på morgonen och ökade upp till 10 meter vilket gjorde livet ombord blev betydligt stabilare. Tidigt på morgonen kom en stor dansk segelbåt in och ankrade akter om oss. Vi kunde inte avgöra varifrån de kom men möjligen ankrade de för att vänta in bättre vindar för att passera det sydligaste hörnet 🤷‍♀️.

Strax efter klockan 10 tog vi upp ankaret som satt rejält i sanden. Vinden var västlig mellan 10-12 meter. Betydligt mer än vad prognosen lovat men för oss passade det perfekt eftersom vi skulle norrut. Vi satte storsegelet och focken direkt i viken och fick en härlig segling i slörvindar. Vi valde att inte styra direkt på målet, som för dagen var Garrucha, för att slippa plattläns. Vindarna var varierande under dagen vilket gjorde att alla segel utom genackern blev luftade. Vi spirade förseglet vilket gjorde resan betydligt behagligare plus att det gjorde en hel del på farten. Härligt att kunna segla övervägande delen av resan 🌟.

Vi har läst både bu och bä om marinan i Garrucha, och som alltid var det det roligt att få en egen uppfattning. Garrucha var inte den vackraste marinan vi upplevt men den fyllde sin funktion. Strax utanför hamninloppet ropade vi upp marinan som svarade direkt – på spanska. Navigatören meddelade genom några korta spanska fraser att vi var på väg in och skulle vara i hamnen om 5 minuter. Det gäller att kliva ur sin komfortzon och slänga sig handlöst bland alla spanska glosor. Ibland blev det nog ett och annat ”hitte-på-ord” också 😉.

Inne i marinan stod en marineros och vinkade in oss till rätt ponton. Elen och vattnet ingick och det gick bra att välja mellan stor eller liten elkontakt. Bra där! Incheckningen blev enkel, och efter att ha kvitterat ut en nyckel till grindarna till pontonerna gick vi tillbaka för att spola av NOSTRA för för att fixa dagens middag.

Garrucha marina ligger inne i en fiskehamn. Vid inloppet till hamnen ligger stora fraktbåtar som vi tror lastas med mineraler och kalk. Ut på den långa piren var det långa köer med lastbilar på väg att lossa sin last vilket gjorde hamnen lite bullrig. Vi var glada att de tog kväll vid 18-tiden.

Efter en lugn natt vaknade vi återigen till en solig dag. Efter frukostbestyren och efter att vi lämnat tillbaka nyckeln släppte vi tamparna och lämnade Garrucha för att fortsätta mot Cartagena. Det blev en dag med både motorgång och segling. Vid 10.30 kom det tillräckligt mycket vind för att fylla genackern. Det var första gången vi satte genackern under gång sedan kaptens knäoperation och glädjande nog fungerade det perfekt. Vi fick njuta av att ha genackern ute i drygt en timme men sedan blev vinden mer förlig för att sedan dö ut till ett par meter/ sekund.

Vid 17-tiden anmälde vi till Cartagena Port Control att vi gick in deras området, det tackade så mycket för informationen. d

Därefter gick vi över till kanal 09 och meddelade marinan i Cartagena att vi var på väg in. Vi blev anvisade en plats vid en fingerponton vilket var perfekt, vi fick hjälp av en marineros att förtöja och blev anvisade vattenkran och elkontakt. I den här hamnen betalar man för den el och det vatten man använder. Här blir vi kvar över helgen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *