Tillbaka hos NOSTRA och båtfix

Efter en härlig sommar i Sverige åkte vi tillbaka till NOSTRA tisdagen den 26 augusti. Hon hade klarat sig bra under tiden på land och skrovet var polerat och vaxat. Varvet hade gjort ett gott jobb. Däremot märkte vi att den elektriska sötvattenstoaletten hade fått fnatt. När kapten använde toaletten på natten slutade aldrig sötvattnet att fylla på. Han märkte aldrig det men stängde som tur var av tryckvattnet eftersom han hörde att sötvattenspumpen gick hela tiden. Han trodde att vattnet var slut i tankarna. På morgonen märkte navigatören att hela toalettskålen var fylld med vatten 😱. Troligtvis hade magnetventilen hängt sig på något sätt 🤔. Under resan ner till Portugal för tre år sedan hade vi också problem, men då var utmaningen tvärt om, magnetventilen släppte inte fram vatten. Trôkigt att behöva renovera toaletten igen – den fantastiska kvalité som Dometic skryter om kan vi tyvärr inte hålla med om. Kapten kontaktade Hjertmans i Sisjön som alltid är kundorienterade. Efter en del resonerande, skickande av foto och letande återkom de med besked att de hade hittat modellen och att de gärna gjorde en beställning. Nu hoppas vi magnetenventilen kommer fram så att Lasse och Barbro kan ta den från Sverige när de mönstrar på NOSTRA andra veckan i september. Hjertmans i Sisjön får fem stjärnor av fem möjliga 🌟🌟🌟🌟🌟.

Det blev två nätter ombord på land, med dubbla fläktar i akterkojen blev nätterna riktigt drägliga. Onsdagen den 27 augusti, vår 42:a bröllopsdag, tog kapten sig an propellrar och anoder och navigatören slipade botten lätt för att aktivera bottenfärgen. Efter många timmar i damm och värme var vi nöjda med arbetet och NOSTRA var färdig för sjösättning. En tysk båtägare som höll på att renovera en av hans två båtar på varvet erbjöd oss lite Coppercoat om vi ville bättra på någonstans och kapten tackade glatt ja. Så schysst! Efter att ha duschat bort smuts och svett gick vi och åt bröllopsmiddag på restaurangen inne i Cleopatra marina. Grattis till oss!

Nöjd kapten och navigatör också för den delen på vår 42:a bröllopsdag ❤️

På torsdag morgon checkade vi ut och betalade resterande summa för arbete och förvaring, nöjda med Aktio marina. Vid 12.30 kom de och hämtade NOSTRA för sjösättning och strax innan 13 kunde vi backa ut från sjösättningsplatsen.

Snart är NOSTRA i sitt rätta element 💦

Vår nya genua (som ska minska kaptens seglings-ilska) som Lundh Sails skickade den 20 augusti hade enligt UPS passerat Mölndal, Danmark, Tyskland, Italien och anlänt till Athen samma dag som vi lämnade Sverige. Enligt UPS skulle seglet levereras till Aktio marina torsdagen den 28 augusti. Vi hörde med personalen på marinan när de brukar få sina leveranser. Kvinnan vi pratade med var väldig tillmötesgående men redan i samtalet med henne började vi ana oråd. Hon berättade att det kan dröja med leveranser och att UPS inte hade något serviceställe i Preveza. Leveransen skulle ske med ett annat bolag, men med vilket bolag var svårt att veta. Hon lovade att höra av sig om någon skulle kontakta marinan men sa samtidigt att det bästa var att vi höll koll på uppdateringar i appen. Vi förstod att något segel skulle vi inte få den dagen så vi tuffade över till Preveza och ankrade.

Då kom (tyvärr) nästa överraskning från NOSTRA. Ankarspelet som vi trodde vi hade fixat i juni hade fortfarande samma symptom. När ankaret skulle tas upp klickade det bara för att efter en stund komma igång igen. Att inte ha ett fungerande ankarspel tycker vi var olustigt, särskilt om vi skulle hamna i situationer där ankaret behöver tas upp snabbt.

Som tur var hade vi förberett oss och köpt med reservdelar från Sverige. Vår typ av motor med en inbyggd reläbox fanns inte längre utan istället fick vi köpa en motor med en extern reläbox. Nu var nästa fråga, var när och var det var bäst att göra renoveringen? Vi var överens om att vi helst inte ville skruva isär ankarspelet samtidigt som vi använde ankaret ifall det skulle hända något akut.

Första turen med Mr Higfield på väg in till Preveza för att äta middag

På vägen hem invigde vi Mr Highfields nya lanternor inköpta på Biltema.

Tyvärr dök inte seglet upp under fredagen heller, den enda förändringen i appen var uppdateringen: ”Leveransadressen finns i ett avlägset område där leveranser ej sker dagligen. Leveransen har omplanterats till nästa arbetsdag”. När kapten via telefon försökte få besked av UPS Grekland fick han två telefonnummer. Båda numren hade automatisk telefonsvarare på grekiska – alltså riktig grekiska 🤬. Vi insåg att någon leverans av segel skulle det inte bli under helgen.

Istället fokuserade vi oss på det vi kunde påverka – båtfix. Vi var inne i Preveza marina och bytte gasol och köpte en ny pump till sjövattentoaletten som kapten föredömligt fick på plats. Skönt nu hade vi i alla fall en fullt fungerande toalett.

Ny pump till toaletten vilket visade sig vara välbehövligt

Vi hittade också ett renoveringskit till vårt ankarspel. Med tanke på hur dammig förpackningen var hade det hängt där länge och väntat på oss.

På lördagen började det komma lokala vädervarningar om mycket regn och åska natten mot söndagen. Vi förberedde oss på mycket vind även om det inte framgick av prognosen. Vi såg till att ladda våra headset och ficklamporna fick en översyn. Vi plockade fram våra regnjackor ifall vi skulle tvingas ut för att vi, eller någon annan, draggade. Vid 21-tiden började det blåsa upp och vi såg blixtar på avstånd, ovädret låg i höjd med södra Korfu och in mot fastlandet. En tysk katamaran längst in i viken draggade och efter fyra/fem försök i mörkret var de nöjda med den nya plats de hittat strax intill oss. Vinden la sig ganska snabbt så det enda som visade på oväder var himlen som lystes upp av alla blixtar.

Vädervarning om åska och kraftigt regn 💧

Vid 02.30 kom ovädret in över oss med en del åska men framförallt kraftig regn, men som tur var inga hårda vindar. Efter en för navigatören orolig natt var det skönt när natten var över och solen och värmen åter var tillbaka. Nu kände vi oss mogna för att ta oss an renoveringen av ankarspelet.

Vi tog det lugnt och metodiskt och kompletterade varandra bra i arbetet. Kapten bidrog med kunskap och förstånd. Han läste kopplingsschema och begrep hur allt skulle kopplas ihop. Navigatörens bidrog med tålamod och envishet med trilskande skruvar och trånga utrymmen med inställningen att ”inget material ska vinna över människan” 😉. Första testen av ankarspelet gick bra men inte helbra. Det visade sig att ankaret gick upp när det skulle gå ner och tvärt om, plus att fjärrkontrollen inte fungerade. Det fixade kapten snabbt genom att skifta två kablar och koppla in en pluskabel till reläboxen. Efter drygt 8 timmar var allt på plats och fungerade som det skulle. Så skönt att vi vågade!

Efter ett snabbt bad tog vi Mr Highfield över till Aktio marina för att äta tillsammans med Lennart och Marianne. De hade kommit till PIGA på lördag kväll. Så härligt att ses igen efter tre månader. Efter en god middag och gemensam avstämning satte vi oss i Mr Highfield för att i mörkret ta oss tillbaka till NOSTRA. Efter bara 75 meter stannade motorn – soppatorsk!! Det var bara att börja ro. Efter ett sent och högst oplanerat fyspass, och efter att ha rott på grund 😱, var vi så småningom tillbaka i ankarviken hos NOSTRA.

På måndag morgon var det dags att köra uppdraget ”hitta seglet” i botten. Vi startade med att ringa till UPS Grekland för att få uppgifter om vilket lokalt bolag de anlitade i Preveza. Kvinnan var tillmötesgående och lämnade alla de uppgifter vi efterfrågade. Det enda hon kunde bli bättre på var den internationella bokstaveringen. När och hur leveransen skulle ske kunde hon dock inte svara på utan hänvisade till det lokala fraktföretaget Geniki Taxdromiki. Vi försökte ringa de numren vi fått men det var bara grekiska telefonsvarare och hissmusik. Ok, då får vi ta nästa steg – inre spaning. Vi hittade företaget på Google Maps och kunde konstatera att deras recensioner var under all kritik. Många skrev att de gav dem en stjärna just för att de inte gick att ge dem noll. Många hade konstaterat att de ALDRIG svarade i telefon. Vi hittade uppgifter om deras öppentider så vi bestämde oss för att försöka tjuvkoppla den grekiska byråkratin och åka dit. Sagt och gjort, vi tog Mr Highfield in i hamnen och ganska snabbt kunde vifta till oss en taxi. Taxichauffören var dålig på engelska men genom att visa vart vi ville åka i Google Maps sa han att det var inga problem.

Efter 3,6 kilometer var vi framme. Kapten stannade kvar i taxin under tiden som navigatören målmedvetet gick in på kontoret med inställningen att; behövs det en grekisk husrannsakan så får det bli en grekisk husrannsakan 🫵. Kvinnan bakom disken hälsade vänligt och efter att ha fått sändningsnumret var seglet bärgat. Så enkelt det helt plötsligt gick. Så skönt!

Målmedveten navigatör och en glad grekisk taxichaufför
Nu är snart seglet ombord!

Taxichauffören som blev lika glad som vi blev körde oss tillbaka till Mr Highfield där han hjälpte till att bära seglet till kajkanten. Efter att ha gett honom rejält med dricks vinkade vi hej då. Tillbaka ut i viken konstaterade vi att PIGA låg ankrade akter om oss, trevligt att de stannar en natt innan de seglar vidare till Korfu för att möta familjen. Dagen ägnades åt bunkring och navigatören köpte ett par nya sandaler. På kvällen bjöd Marianne och Lennart på en tilläggare i PIGA innan vi tog Mr Highfield in till stan för en gemensam middag.

PIGA i solnedgång 🌅

8 svar på ”Tillbaka hos NOSTRA och båtfix”

  1. Vilka äventyr ni har hela tiden, ni verkar hantera allt oförutsett som händer väldigt klokt och med ett stort lugn🙏. Synd att vi inte hann träffas innan ni åkte 😞. Hoppas på en fortsatt fin seglats🙏

    1. Hej Lena oftast funkar vi bra som team men kapten blir ”arbetsarg” kan det bli lite frostigt. Vi ses när vi kommer hem i slutet av november. Hör av er om ni vill att jag ska hjälpa till med att boka boende någonstans, det kan bli överraskande bra om 😉

  2. Härligt att ni är på plats☀️Så snyggt jobbat med fix och trix och bra ”teamat” med era år tillsammans❣️🥳
    Ha en fin segling nu☀️🇬🇷☀️så kul att läsa det du skriver🥰

  3. Ja, vilken livsresa ni gör. 😍 Det är alltid kul att följa er, och läsa loggen! Skönt att ni fick hem seglet! 😘

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *