Navigatören och Britta lämnade kojen 03.30 imorse. Klockan var ställd på 04.00 så kapten fick några minuter till. Lämnade hamnen i St Veer-La-Hougue 04.46, en timma innan portarna stängdes. Det var ytterligare några båtar som hade samma plan som oss, bland annat en fiskebåt. Vi tog möjligheten att följa honom i hans kölvatten. Alternativet till att gå upp tidigt var att lämna vid nästa portöppning, 13.26. Det tyckt vi var ett sämre alternativ.
I viken utanför hamnen låg en hel del fritidsbåtar på svaj, bland annat den engelska motorbåt som låg intill oss i hamnen. De valde att gå ut när portarna öppnade 00.45 och lägga sig på eget ankare för att fortsätta sin resa klockan 09.00, helt obehindrade av stängda portar.
Vinden var svag men vi satte storseglet som stöd, dels för att NOSTRA skulle gunga mindre och dels för att påverka farten något. Det blev ytterligare en magisk morgon. Varm luft, soluppgång inte särskilt mycket sjö och medström.
Det blev den kortaste men också den snabbaste etappen hittills. Vi loggade aldrig under 7,5 knop, större delen av resa låg vi runt 9 knop. Det enda vi saknade var besök av delfiner. Vi har läst att många har fått den upplevelsen i de här vattnen men vi väljer att vänta tålmodigt, en dag kommer de bli nyfikna på NOSTRA.
I höjd med udden Ponte De Barfleur blev vattnet oroligt på flera ställen. Helt plötsligt byggdes det upp vågor, det blir så när strömmen möter vinden. Eftersom vinden inte var så kraftig blev det ingen stark reaktion, men det var häftigt att se och viktigt att förstå hur naturen reagerar. Vid tuffare förhållanden kan situationen till och med bli farlig.
Det syns inte så bra på bilden men vattnet framför båten blev plötsligt helt annorlunda eftersom strömmen möter vinden
Efter nästan 26 distans och knappt fyra timmar gick vi in hamninloppet i Cherbourg. Kapten kallade upp hamnen på VHF kanal 09 och två killar mötte upp i en gummibåt och hänvisade oss en plats på ponton P. Eftersom fingerpontonerna var ganska korta förtöjde vi med aktern mot bryggan. Det har vi lärt oss fungerar bäst när vi ska kliva av och på båten. Vi fick platsen intill en av de två nederländska båtar som vi har träffat i Dieppe och Le Havre och som också är på väg söderut.
Kvart i tio på förmiddagen var NOSTRA väl förtöjd, avspolad och med avtorkade rutor. Nyvakna besättningarna i båtarna på bryggan kom ut en efter en. Deras dag startade när vårt dagsverk var avklarat 😉. Både kapten och navigatörn tyckte att 08.45 var för tidigt för en vanlig tilläggare så det fick bli en persika och kaffe istället.
Vi gick upp till hamnkontoret och betalade för en natt. Cherbourgs hamn verkar vara en riktigt knutpunkt, en del är på på väg söderut andra är på väg norrut.
Det var många båtar med engelsk flagg vilket inte är så konstigt eftersom det är förhållandevis nära. Eftersom GBR inte är med i EU längre måste de klarera in i EU vilket gör att de har internationella signalflaggan Q hissad. ”Mitt fartyg är fritt från smitta. jag begär rätt till fri samfärdsel med land”
Internationella signalflaggan Q
Vi tog vägen förbi tankstället där vi såg en svenskflaggad Regina af Vindö 38, MINERVA. De var ett par i övre medelåldern från Karlstad som under ett år har varit i Karibien tur och retur. Nu var de på väg hem igen. De hade sett oss när vi kom in och frågade om vi hade båten på Öckerö. ”Nej men vi låg på Björkö tidigare” blev vårt svar. Det visade sig att vi hade legat intill varandra på Rammen, en naturhamn öster om Rörö, för 6-7 år sedan. Nu ses vi här i Frankrike på väg åt varsitt håll, världen är bra liten.
Tillbaka i NOSTRA var det dags för lunch och en tre timmar försenad tilläggare på fördäck.
Britta passade mattes tofflor och njöt i värmen 😻
Efter att ha njutit av värmen i sittbrunnen en stund var det dags att påbörja planeringen för nästa etapp. Det är många som har tipsat oss om att kanalöarna Guernsey, Alderney och Sark är väl värt ett besök, men eftersom delar av besättningen (😼) inte är välkommen så avstår vi. Vi får spara det till ett tillfälle när besättningslistan ser annorlunda ut. Vi vill gärna ha skeppskatten med oss hela vägen 😻.
Navigatören har vissa funderingar kring nästa etapp, det är ett område med väldigt starka tidvattenströmmar så det gäller att ha en god planering 😅. Vi får se om vi går söder ut ner mot Saint-Malo eller om vi sätter en sydvästlig kurs rakt över bukten och tar en nattsegling. Fortsättning följer 💦
Är bara vindarna rätt så låter nattsegling som ett underbart alternativ. Då blir det även solnedgång i obruten horisont och kanske delfiner🐬
Hej Patric, tack för stödet. Planen är att lämna Cherbourg mitt på dagen i morgon så vi kan runda Cap de la Haugue i någorlunda lätta strömmar. Vi har tur för det är neap vilket gör att strömmarna inte är lika kraftiga, och Reeds säger att det är bra för förstagångsbesökare 😅. Dessutom har vi kolla koefficienten vilket var nytt för oss 🤓, och även den ser ut att vara på vår sida. Om vi skulle få besök av delfiner, vore det underbar. Du får ha koll på oss på Marine Traffic 💦 vi räknar med att vi ska vara i hamn efter 18-20 timmar
Hej Nostra! Tidvatten är fascinerande. Jag lärde mig aldrig helt. En gång skulle vi lämna en last i Humber norr om London. Vi blev försenade av dåligt väder på Nordsjön och kom 20 minuter för sent till angöringspunkten (efter tre dagars resa). Nästa tidvattenfönster var först veckan efter så lotsen lät oss försöka ta oss upp för floden trots allt. Ett annat svenskt fartyg kom ytterligare 20 minuter efter oss och fick även de samma möjlighet Vi klarade oss medan de fastnade på en dybank och blev sittande till veckan efter. Rederiet gick efter denna händelse i konkurs vilket säkert även blivit vårt öde om vi fastnat. Hoppas ni får en fin överfart!
Tack Patric, när man tror man begriper sig på hur det funkar kommer det något nytt som ställer till det. Överresan gick utmärkt, så den här gången hade vi kryss i alla rutorna – så ingen konkurs för oss den här gången 😊
Sov dåligt i natt så jag följde er lite avundsjukt några gånger på Marine Traffic. Verkar ha varit en bra överfart som jag ser fram emot att få läsa mer om:-)
Tack för ditt stöd och pepp på distans Patric, det betyder så mycket 🙏. Nytt inlägg finns att läsa nu 😍
Wow vilka vackra bilder och vad ”proffsiga” ni är med allt ni tar för er!👍☀️
Tack Hans. Den peppen behövde vi precis nu. Tack 🙏. Ska precis göra vår första överfart där alla säger är lurigt på grund av strömmar och tidvattenPlanerar man inte kan båten gå bakåt av motströmmen 😳. Vi har en plan, vi litar på den och ger oss iväg om 10 minuter vi kommer säker vara fler erfarenheter rikare när vi lägger till om knappt ett dygn
Håller med Hans, ni är helt otroliga. Är så kul att läsa o följa hur det går för er, o bilderna är bara helt makalöst fina 👍👏 🤗
Tack 🙏, det är så fantastiskt roligt att få dela våra upplevelser och funderingar med er. Hoppas ni mönstrar på irl så småningom 🤗
Det gör vi gärna 🤗
Det ser vi fram emot 🤗