En vacker och lugn natt tog oss över 100 sjömil söder ut

Torsdagen började med vanliga morgonbestyr samtidigt som vi förberedde NOSTRA och oss själva för en nattlig resa på 118 distans. Vår planerade rutt hade vi lagt mellan ”the Channel Islands”, söder om Guernsey och Sark och norr om Jersey. Navigatören har haft pannan i djupa ”beräkningsveck” i över ett dygn eftersom sträckan kan vara utmanande om man blir ”otajmad” med strömmen. Särskilt när man rundar Cap de la Hauge där strömmen är stark. Planen var att passera när det var högvatten i Dover eftersom strömmarna då är mest fördelaktiga.

Vi hade sett en svensk båt i hamnen i Cherbourg när vi tog en bryggsväng på onsdag kväll. En Bavaria 30, en mindre segelbåt som man inte så ofta ser i sådana här sammanhang. När vi gick förbi på torsdag morgon, på väg för att köpa bröd, kom ägaren till båten ut på bryggan. Det det blev en liten pratstund med Jakob från Amundön (söder om Göteborg). Jacob hade haft båten i Portugal i fem år och nu höll han på att transportsegla (när man inte hinner njuta av hamnar utan hela tiden är i seglarstället) den från Portugal till Göteborg. Båten hade varit på varv i Cherbourg de senaste dagarna eftersom ventilen till septitanken 💩 hade gått sönder. Allt var nu löst så de (Jacob och en något äldre engelsktalande man) skulle precis släppa tamparna för att fortsätta norrut. De skulle bara se om de kunde få tag i sjökort först. Deras mål var att gå ”stående mastrutten”, dvs kanalvägen igenom Nederländerna, där man kan gå med segelbåtar och som är betydligt mer skyddad för väder och vind än öppet hav.

Vår runda på stan resulterade i inköp av ett paket mjölk och en baguette. Vi vill egentligen ha ett annat bröd men det är ju omöjligt att hitta i det här ”baguettlandet”. Kapten inhandlade två alladinknapar till NOSTRA eftersom han har en idé att den svenska flaggan ska få en mer framträdande placering genom att hissas i akterstaget. Vi får se hur resultatet blir 😀.

Tillbaka i NOSTRA letade vi upp de sjökort och böcker vi hade för farvattnen i Nederländerna och lånade ut dem till Jacob. Vi bytte kontaktuppgifter och bestämde att han skickar dem till vår adress i Skärhamn när han inte behöver dem längre. Han blev väldigt glad eftersom det är ett måste att ha boken om ”stående mastrutten” ombord när man kör i kanalen. Det är klart att vi seglare hjälps åt. Vi lunchade, tankade vatten och gjorde ordning mat och dryck till överfarten. Ett paket ”skärhamnslagad” chili con carne ur frysen fick bli planen för dagens middag.

Klockan två släppte vi tamparna och lämnade hamnen i Cherbourg. Enligt våra beräkningar skulle det ta cirka 2,5 timma för att nå udden vid Cap de la Haague. Det fick inte gå fortare än så för då skulle strömmen vara alldeles för stark för att runda udden. Samtidigt med oss gick det ut en segelbåt från Schweiz som skulle åt samma håll. Navigatören funderade på om det var bra eller dåligt att en besättning från ett land som helt saknar både kust och tidvatten har gjort samma beräkningar som oss i NOSTRA 🤔.

Motströmmen bort till udden var starkare än vad vi hade räknat med men det spelade ingen roll. Bättre det än att vi skulle komma dit för tidigt. När vi hade cirka en timme kvar till udden såg vi på navigatorn att det fortfarande var nordgående ström på 5,7 knop. Vi såg att ytterligare två båtar hade lämnat hamnen i Cherbourg och var på väg åt samma håll som vi. Vi kanske var på rätt spår i alla fall 🧐? Det var check i många rutor som gjorde att förutsättningarna såg bra ut för en säker överfart. Dels var det neap så koefficienten för passagen runt udden var bra enligt Reeds, vinden var svag och barometern gick åt rätt håll. Så nu hängde resten på navigatörens förmåga 🤓.

Väl vid udden fick vi lite motström och vattnet var oroligt på grund av strömmen men allt gick galant. Därefter hade vi cirka en timme med lite motström, men sedan vände strömmen men däremot dog vinden tyvärr ut så det blev att starta maskin.

Fyren vid Cap de la Hauge – man kan skönja det oroliga vattnet

Därefter hade vi en fantastisk resa mellan kanalöarna, vi loggade mellan 8-9 knop. Vi satte upp genackern för att ta tillvara på möjligheten att segla på den lilla vind som var.

NOSTRA i gennackerskrud

Det gick ett tag sedan blev det för lite vind även för genackern. Solen gick ner i horisonten och vi fick istället njuta av månen och havsglitter.

Två nöjda linslusar som skymmer den vackra solnedgången
Månen och havsglitter

Vi mötte inga båtar under hela resan, däremot hade vi två medgångare akter om oss som gick in i en ankarvik vid Sark. Det enda vi behövde ha koll på var fiskeredskap i vattnet, bojar och flöten som vi helst inte vill ha i propellern eller runt kölen.

Även om vi har gjort många nattpass så var längesedan nu. När vi jobbade treskift fanns det något som kallades tidigt och sent uppehåll. Inatt valde kapten att ta det tidiga uppehållet mellan 23.30- 01.30. Navigatören tog sitt uppehåll tillsammans med Britta mellan 02-04. Innan vi gosade ner oss i kojen gick Britta på toaletten. Hon är så duktig och sköter sig så bra trots att det gungar och far i NOSTRA. Det märks att hon är en van skeppskatt och att hon är trygg med sin besättning.

Med en timme kvar på resan fick vi extra pepp genom att Agnes hälsade godmorgon i sin måspyjamas ❤️

Strax innan 09 var vi framme vid hamnen i Roscoff, en etapp var genomförd med beröm godkänt ⭐️.

Kapten ropade upp hamnen på kanal 09 och en kille kom ut och mötte oss i en gummibåt. Han anvisade oss en plats intill en annan Regina af Vindö 43. Hennes hemmahamn är Plymouth. RED KITE som är byggd 2010 samma år som NOSTRA. Hon har tillverkningsnummer 43. NOSTRA har nummer 41 av totalt 45 tillverkare 43:or innan företaget köptes upp av Sweden Yacht Group. Efter 19 timmar var vi väl förtöjda i en välordnad marina i underbart sommarväder 😎.

NOSTRA och RED KITE

Efter att ha ätit frukost, tagit ner genackern, diskat och plockat ihop efter nattens resa gick vi upp och betalade hamnavgift för två nätter. Därefter blev det några timmars sömn innan dusch och tilläggare.

Resten av dagen avnjöts i sittbrunnen på NOSTRA. Vi funderade ett tag på att kosta på oss den första glassen sedan vi gav oss iväg den 31 maj men vi orkade inte gå upp och köpa någon glass. Istället avnjöt vi kvällskaffet i sittbrunnen på NOSTRA med Nobless som vi fick av vår fina granne på Kajen inför vår avresa. Tack Ann-Christin 🙏

Det blev en tidig kväll för hela besättningen. Vi kröp ner i kojen nöjda med vår prestation senaste dygnet för att hämta kraft inför en ny dag då vi ska utforska Roscoff och påbörja beräkningarna för nästa passage ”Chenal du four”.

4 svar på ”En vacker och lugn natt tog oss över 100 sjömil söder ut”

    1. Tack Eva och Lennart, roligt att ni har hitta ombord på NOSTRA 😀.Hoppas att ni njuter av ert nya hus i Spanien. Vi kommer på egen köl och hälsar på, men inte i år 😉 💦

  1. Vilken resa! Så imponerad av er kunskap och ert mod. Jag kan ju ingenting om segling så det är väldigt spännande att läsa. Att det var sådan matematik och vetenskap bakom seglatser av det här slaget var inte något en landkrabba som jag hade förstått.
    Sköt om er, kram ❤️

    1. Godmorgon Lotta, roligt att du gillar att hänga med oss 😍. Hur solen och månen påverkar hav och ström är ju inget vi behöver fundera på i våra vatten 💦. Här är det annorlunda, beroende på månen och solens förhållande till varandra blir varje dag specifik vilket både är spännande och utmanande 😀. Kram och njut av söndagen ❤️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *