Någonstans mellan Dover- Calais

Vaknade till en underbart solig morgon, fruktost och kaffe i sittbrunnen 😎. Planen vi gjorde upp igår kväll ligger fast, målet är att fortsätta till till Boulogne-Sur-Mer en resa på drygt 40 distans. Vindarna ska enligt prognosen vara svaga så det som påverkar oss mest är med- och motström. Eftersom strömmen är stark runt hörnet vid Kap-Gris-Nez är planen att vara där omkring 17-tiden för att få den med oss.

Innan avresa var det kontroll före körning. Kapten kollade motorn, glykolvatten och olja. Det fanns behov av att fylla på en slatt olja så det var bara att vika undan bord och barskåp och krypa ner i motorgrottan 😀. Även om vi har en segelbåt är det viktig att sköta motorn ordentligt, när den behövs måste den fungera.

I år har vi installerat ett särskilt vattenfilter inne i båten med en separat kran för dricksvattnet. Det känns bra eftersom vi har förstått att vattenkvalitén kan variera längre söder ut. Vi använder också ett externt kol- och partikelfilter när vi fyller på tankarna. Det känns bra med både med hängslen och livrem eftersom vi dricker vattnet från tankarna. Vi har en Soda Stream ombord som används flitigt men nu börjar patronerna bli tomma så nu får vi spana efter var vi kan hitta nya.

Ett kol- och partikelfilter för påfyllning av vatten

Mysteriet med det svarta linnet är löst, det dök upp kaptens tröjskåp i en väl ihopvikt hoodie. Det vi däremot fortfarande trodde var borta var paketet från Sverige. Trots en extra slant till PostNord för prioriterad leverans verkade det som det kommit in i någon form av omloppsbana i Europa 🧐. Men idag hörde hamnkamptenen i Scheveningen av sig via Whats Up och meddelade att paketet kommit till hamnkontoret. Så omtänksamt. Vi bad dem skicka tillbaka det till Sverige så nu får det en ny tur i Europa.

Lämnade Dunkerque vid 11-tiden för en resa i Engelska kanalen i sol och värme.

Utloppet i hamen i Dunkerque

Första delen av resan hade vi precis som vi planerat mellan 1-2 knops motström. Vi gjorde aldrig under 4,5 knop men motström kräver tålamod och ett särskilt förhållningssätt. Desto trevligare blev det när strömmen vände och vi hade den med oss. Vi passerade Calais där Engelska kanalen är som smalast. Det är endast 34 km mellan Dover och Calais. Det var också den delen av resan där det var mest trafik. Vi laddade upp Dover-Calais på Spotify med Freestyle och sjöng glatt när vi passerade 🎶.

”Å vi såg på varann när vi närmade oss land någonstans i mellan Dover Calais…….”

Det blev en fin dag på havet med pizza till lunch och fruktstund.

Efter drygt 43 distans förtöjde vi i Boulogne-Sur-Mer strax efter halv sju. En fin fransk hamn som vi har förstått har fått byggas upp på nytt eftersom bryggorna förstördes i en storm. Här ligger vi bra och stannar i alla fall imorgon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *