Lämnade Nordeney vid niotiden, sol och förhållandevis lite vind. Det blev en gropig start på resan. Vind och ström som möter varandra, grunt vatten och en hel del båttrafik. Bland annat en hel del fiskare, det nappar tydligen bäst i farlederna 🧐.
Farleden söderut är väldigt grund, på vissa ställen står det 0,7 meter och det är alldeles för lite vatten under kölen för en segelbåt. Farleden är utmärkt med röda och gröna prickar som de flyttar och uppdaterar allteftersom sanden på botten flyttar sig. Så här gäller det att inte fokusera på sjökortet utan vi måste vi lita på att prickarna står rätt. Det var en erfarenhet vi fick när vi var i dessa farvatten 2016 med vår förra båt ULTIMA.
Havet lugnade ner sig när vinden minskade och det blev lite djupare, men bara lite. Det är fascinerande att se alla farleder som är utmärkta men det finns inget vatten. Det är bara i högvatten det går att ta sig den vägen. Idag fick kapten fixa lunch, goda rester sedan igår, pasta, kyckling, soltorkade tomater och parmensanost.
Pasta med kyckling, soltorkade tomater och parmesanost blev dagens lunch
Idag slutar Alva, vårt första barnbarn, första klass. Hon är stor tjej nu ❤️. Vi blev inbjudna att rösta i hennes och Annas tårtchallenge. En perfekt aktivitet på Nordsjön. När slutresultatet var sammanställt var Alva högst på prispallen. Grattis vår nya tårtexpert!
När man byter land byter man också artighetsflagg.
Farleden in mot den hamn som blev vår natthamn, Lauwersoog, var utmärkt med röda och gröna prickar som sig bör men som sagt de står i områden där man instinktivt inte vill köra. På sjökortet ser det väldigt grunt ut, på vissa ställen helt torrt. Hm, en känsla som vi behöver träna oss på så det utvecklingsområdet får vi lägga in i vår kompetens och utvecklingsstruktur (KUV). En bit in i farleden ser vi på AIS:en att PACIFIC WIND stannar upp. När vi ropar upp dem på VHF:en förstår vi att de har gått på grund. Va, mitt farleden! Det här bådar inte gott. Strax innan vi kommer fram till dem har de som tur är kommit loss själva. Det hade varit svårt för oss att hjälpa dom eftersom det i stort sett inte finns något vatten omkring oss. Usch det var ingen vidare upplevelse, tack Uffe och Monica att ni tog en för laget idag 🙏. Senare på kvällen såg vi att en tysk båt har lagt en markering och uppdaterat sjökortet redan i augusti 2021 om att det var 1,60 djupt på ett stället mitt i farleden och precis på den fläcken hamnade PACIFIC WIND, osis!
Det är en utmaning att komma in i en hamn vid lågvatten, men strax innan 19 låg vi väl förtöjda i Lauwersoog. Efter en dag med motorgång och stöttning av storseglet skrev vi 55,2 distans för dagens etapp. Det är skönt att komma längre västerut eftersom vi har hört att på ön Vlieland kommer vi möta sommaren 😎. Dagens tilläggare tog oss till nya höjder då PACIFIC WIND bjöd på Aperol Spritz. Det blev det sista gemensamma avstämningssamtalet på ett tag. PACIFIC WIND slussar in i kanalen i morgon och vi fortsätter tillsammans med CORDULA på utsidan. Det innebär att vi inledningsvis går ut samma väg som vi kom in igår men den resan har vi bestämt ska göras i högvatten – och då menar vi riktigt högt vatten 💦.
Inte säker på att mina nerver hade klarat insidan 😬. Väl kämpat! Underbar blogg🥰. Patric
Tack Patric, roligt att du hänger med även här. Vi håller med dig, att segla utan vatten på sjökortet känns som en stor utmaning.
Kämpa väl med din rehab så är du snart vid rodret snart igen 🤗.