Vattnet kommer och vattnet gĂ„r 💩

Vaknade till en solig dag, nĂ€tterna Ă€r fuktiga sĂ„ vi kör fortfarande avfuktaren pĂ„ nĂ€tterna. I vintras hade vi tvĂ„ avfuktare igĂ„ng dygnet runt och nĂ€r vi pĂ„började vĂ„r resa söderut valde vi att ta med oss en av dom vilket vi inte Ă„ngrar. Även om det blir allt varmare ute sĂ„ blir inneklimatet sĂ„ mycket bĂ€ttre nĂ€r avfuktaren gör sitt under natten.

Morgonen startade med tvĂ€tt av lakan och ytterligare tvĂ„ tvĂ€ttar. Tre tvĂ€ttar till ungefĂ€r halva priset för vad en en tvĂ€tt kostade i Vflieland 😳 Halv tio var allt fĂ€rdigtvĂ€ttad och upphĂ€ngt pĂ„ NOSTRA.

”TvĂ€ttbĂ„ten”

TvĂ€ttmaskinen var av amerikanskt stuk, toppmatat dĂ€r tvĂ€ttmedlet hĂ€lls direkt i trumman. Varför tar en vittvĂ€tt i Sverige över tre timmar och i den hĂ€r typen av tvĂ€ttmaskin tar alla tvĂ€ttar 30 minuter? Det Ă€r en fundering som i alla fall halva besĂ€ttningen har đŸ€”. Det tycks ju bli. rent, det luktar gott och det kĂ€nns precis som ”svensktvĂ€ttade” lakan. Det Ă€r nog nĂ„got tekniskt som har med energisnĂ„lt och miljövĂ€nligt att göra đŸ€·â€â™€ïž. TorkvĂ€dret gick det i alla fall inte att klaga pĂ„.

Inatt öppnades portarna tvÄ minuter efter midnatt och var öppna till tre minuter efter fem. Det kom in ett par bÄtar i hamnen strax efter tolv inatt, vi vaknade av att de körde bogpropeller men det var inte nÄgon större trafik. Vi fascineras fortfarande av att det som Àr naturligt hÀr Àr helt onaturligt för oss som inte lever med tidvatten.

Den hĂ€r ankarliggaren sover gott nĂ€r vattnet försvinner 😅

Idag var det lÄgvatten 09.11, en skillnad pÄ 5,5 meter.

Inloppet i hamnen blir i stort sett torrlagt. Samtidigt utnyttjar man förutsÀttningarna optimalt. IstÀllet för att lyfta fiskebÄten för underhÄllsarbete förtöjer man bÄten pÄ utsidan, invÀntar lÄgvattnet för att torrskodd byta propellrar, offeranoder eller vad som nu behöver göras.

UnderhÄll av den blÄ fiskebÄten utan kranlyft

NĂ€r vattnet sjönk undan och det blev lĂ„gvatten kom det fram nĂ„gon form av odling. SmĂ„ traktorer snurrade runt och tog hand om det som skulle tas om hand. Vi har ingen aning om vad det Ă€r som odlar. Troligtvis nĂ„got som vi inte Ă€ter, typ snĂ€ckor eller smĂ„ kryp đŸ„č. Är det nĂ„gon av er som följer bloggen som vet?

En odling som ligger 5,5 meter under vattnet stor del av dygnet

Det Àr lÀtt att fastna i begrÀnsande tankegÄngar, att utmaningen med tidvatten Àr att man inte kan göra allting nÀr man sjÀlv vill. Ju mer vi funderar tror vi att det Àr tvÀrtom, dvs ett förhÄllningssÀtt dÀr tidvatten berikar. Det som Àr en odling som skördas med traktorer var sjÀtte timme vid lÄgvatten Àr en plats dÀr det bedrivs seglarskola nÀr vattnet Àr tillbaka. Samma landremsa nyttjas till flera ÀndamÄl. Att sedan odlingen vattnas naturligt tvÄ gÄnger per dygn borde minska behovet av statlig ersÀttning till bönderna pÄ grund av torka eller för den delen av vÀta. SÄ tidvatten ger fler möjligheter Àn begrÀnsningar!

Vi tog cyklarna upp till affÀren för att fylla kyl och frys. UngefÀr 1,5 kilometer ovanför hamnen lÄg en fantastisk affÀr som hade det mesta. Det enda vi inte fÄr tag pÄ hÀr i Frankrike Àr yoghurt som inte innehÄller sÄ mycket socker, de flesta innehÄller 11-16 gram socker. Till slut hittade vi en som lÄg pÄ 5,6 gram socker sÄ den fick det blir. DÀremot var bubbelhyllorna vÀlfyllda.

Raka led med bubbel đŸ„‚

Tillbaka i hamnen blev det kycklingsallad och en halv citron tartalettes till lunch i NOSTRA.

Lite sött efter lunchen

Navigatören fick för sig att testa paketleveranserna inom Europa, nu till Sverige istĂ€llet för frĂ„n Sverige. Det blev en cykeltur till byn ca 3 km ovanför hamnen, ett fint litet centrum. Ärendet pĂ„ postkontoret blev en sprĂ„klig utmaning. Den mycket franska kvinnan i luckan var vĂ€ldigt tydlig med att hon inte kunde nĂ„gon engelska och förklarade undervisande intensivt pĂ„ franska, vilket innebar att navigatören inte förstod nĂ„gonting alls. Ärendet genomfördes dock till belĂ„tenhet och kvinnan sĂ„g nöjd ut nĂ€r Ă€rendet avslutade med nĂ„gra artiga ”merci”.

PĂ„ vĂ€gen hem blev det ett nyfiket stopp för att se vad fiskarna hade i lasten. Ingen som vi blev direkt sugna pĂ„, snĂ€ckor och silverfiskar 😉.

I morgon fortsĂ€tter vĂ„r och NOSTRAs resan söderut mot Cherbourg, portarna i hamnen stĂ€ngs 05.45 i morgon bitti och dĂ„ har vi ha passerat. Strömmen kommer vara med oss den största delen av resan, men sannolikt blir det motström den sista biten. Det Ă€r cirka 26 distans och vi har ingen tid att passa sĂ„ vi tar det som det blir, men först ska vi sova en natt i nytvĂ€ttade och ”utetorkade” lakan 👌.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *