På gårdagens skepparmöte tillsammans med besättningen på CORDULA grubblade vi över när det var bäst att lämna hamnen. Vi gjorde beräkningar var och när vi skulle ha strömmen emot oss och hur lågt lågvattnet är i Den Helder när vi kommer dit. Vi bestämde oss för att lämna tidigt, klockan 06. Så det var bara att börja förbereda allt som gick att förbereda kvällen innan. Kapten fyllde vattentankarna och slog sig i slang med vår holländska båtgranne. Efter en stund tillsammans med honom och hans fru insåg vi att vi inte hade planerat fel, men annorlunda 🧐. De hade lathundar för en mängd hamnar med beskrivningar över när man skulle lämna för att få den mest optimala resan beroende på färdmål. Vi fick deras lathundar och en mängd tips för vår fortsatta resa i Holland. Så omtänksamt!
Det var bara att gå över CORDULA och ta ett nytt skepparmöte innan de hunnit krypa ner i kojen för en planerad tidig morgon. Vi vände och vred på vårt tidigare resonemang utifrån den nya informationen vi fått. Vi valde att lita på ”the locals” istället för att hålla fast i vår egen plan. Så istället för att gå upp klockan 05 fick vi sovmorgon eftersom tamparna inte behövde släppas förrän 11.30. Hur utfallet blir får utvärderas 😊.
Britta stretchar innan dagens segling 😻
På morgonen kom båtgrannen med en handskriven lapp och en hamnguide. Han hade gjort nya beräkningar på vad som var bäst för resan till Den Helder. Han ville inte ha vår eventuella olycka på sitt samvete 😀. Allt stämde överens med gårdagens information och hade han skrivit upp alla hållpunkter på lappen.
Dagens etapp blev drygt 33 distans. Det var segling hela vägen vilket var perfekt efter flera dagar med motorgång. Idag gjorde vi slag i saken och satte upp genackern. Det är inte svårt att sätt upp den men det är många moment och man får tänka till så att alla tampar och skot kommer på rätt sida när man hissar den. Genackern sitter på en rulle, när man inte ska använda den mer så rullas den in på samma sätt som ett försegel. Smidigt och enkelt!
Väl i hamn stod hamnkaptenen på bryggan och tog emot oss, det märks att det är en militärhamn för ordergivningen var tydlig. ”Förliga tampen först eftersom det blåser därifrån, lägg fast, fendrarna sitter för högt …….”. Att sedan inte kapten fick tampen på mittknapen där han ville ha den så han kunde köra in NOSTRA på spring var inte hamnkapten särskild bekymrad över. Ja, ja det är bara att spela med i sketchen, han ville ju att allt skulle bli bra och det är ju han som är chef i hamnen. CORDULA knöt fast utanpå oss, platserna blev perfekta för den nordliga vind som ska blåsa inatt.
Efter en snabb utvärdering i CORDULA där vi konstaterade att vi var nöjda med dagen serverades det ”båtpasta” till middag i NOSTRA. Rätten har fått sitt namn efter en improvisation i Sotenkanalen en gång för många år sedan. Barnen älskade den och den kan med fördel varieras. Dagens variant innehöll pasta, gul lök champinjoner, bacon och crème fraîche. Mums!
Härligt och underhållande att läsa er blogg, ha en fortsatt god tur!
Hej Lars, roligt att ni hänger med oss via bloggen. Njut av sommaren i Hunnebo ☀️
Ebb och flod i Nederländerna kan spela en ett spratt ☀️🙏
Ja verkligen, bra att det finns så många trevliga människor i det här landet som vill hjälpa till, men vi lär oss.