Innan vi lämnade ankringen i Preveza tog kapten en sväng in till marinan för att göra ett stödköp i marinbutiken. På väg ut till NOSTRA märkte han att det fattades en åra, så det var bara att ta ytterligare en sväng till marinan och köpa en ny 😅. Ankarsegelet packades ner i vår nya fina påse som vår eminente gast Gunilla sytt åt oss. Stort tack!

Hemmagjort påse till ankarseglet. Du är grym Gunilla! 🌟
Vi lämnade Preveza strax innan klockan 11 för att ha god tid på oss till kanalöppningen klockan 14. Vi slöseglade i den svaga vinden, det gick inte fort men det är alltid bra för seglen att få bli utrullade. Det var mycket trafik i kanalen och färjan, som är den tillfälliga bron, fick gå över till andra sidan i kanalen och lägga sig vilket tog lite extra tid.

I södra delen av kanalen kunde vi rulla ut seglen igen.

Nöjd kapten 💦
Vid 16-tiden var vi ankrade utanför Nidri i viken Baie Cheloni. Där var det betydligt bättre badvatten och inte lika trångt som inne i vikarna i Nidri. Vi stannade i två nätter för att kunna tvätta ett par tvättar som blivit kvar efter vårens segling. Precis när vi hade vinkat av Ingela o Lasse på BARAVARA på fredag förmiddag kom det rejält med vind, upp mot 16 meter. Vi tyckte att vi hamnade lite för nära djupområdet och för att inte riskera att ankaret skulle släppa valde vi att ankra om lite längre in i viken nära de gula badbojarna. Det blev en riktigt blåsig onsdag, det var först på kvällen det mojnade. Vi bjöd ombord Per-Gullrik som kom paddlande i sin uppblåsbara kajak. Han hade seglat ensam i Grekland i tre år men nu var han trött på ensamlivet så han hade sålt båten, en Feeling 55. Båten skulle levereras i oktober och sedan skulle han åka hem till Norge och eventuellt köpa tillbaka sin Regina af Vindö 35 som han sålt för tre år sedan. Han fick en nostalgisk husesyn i NOSTRA och vi fick en trevlig kväll där vi fick ta del av alla hans äventyr. Vid 22-tiden paddlade han tillbaka till sin båt IKIGAI i mörkret. Vi hade träffat den norska versionen av Mowgli.
På torsdag förmiddag lämnade vi Nidri för att ta oss rakt österut över till fastlandet och staden Palairos. Det blev en fin segling. Den enda utmaningen var att en stor grå katamaran från Bulgarien höll på att köra över oss. De gick för motor och körde om oss på vår styrbordsida. De hade ingen koll på att de hade en skärande kurs i förhållande till oss, frågan var om de såg oss överhuvudtaget. Vi försökte påkalla deras uppmärksamhet men det var först när kapten busvisslade som de vaknade till och ökade farten så de kunde gå framför oss. Regeln med att segelbåtar har företräde i förhållande till de som kör motor hade de troligtvis inte hör talas om.

Härlig segling till Palairos 💦
Vid lunch var vi framme i viken utanför Palarios. Där låg redan BARAVARA och FREYA med Tony och Mia ombord. Lite senare på dagen kom det ytterligare en svensk båt, MAXIM, en Maxi 95:a som vi såg i Messolonghi i mitten av maj . På kvällen åt vi en magiskt god mat tillsammans på restaurang Panorama precis vid strandkanten.

Vi startade med friterad ”lökbon”
På fredag förmiddag fortsatte vi söderut till viken Mikros Galos på södra Lefkas. Det blev en dag med mest segling men lite motor i slutet på resan. Vi hittade en bra plats där vi ankrade på 12 meters djup. Vi stannade vi i två nätter och den här gången var vi i land till skillnad mot förra gången vi var här tillsammans med PIGA. Det var det betydligt fler hyrbåtar nu och långt ifrån alla hade vana av att ankra och bedöma hur nära andra man borde vara.

”Kaptenvarmt” badvatten 💦



Efter att ha satt upp genackern lämnade vi Mikros Galos strax efter klockan 10. Målet för dagen var en resa på drygt 20 NM till staden Agia Euphmia på östra Kefalonia. Det blev en varm dag med väldigt lite vind så genackern kom inte till användning. Vi valde att ankra utanför marinan ungefär på samma ställe där vi låg i början av juni. Strax efter att vi hade ankrat blåste det upp och ett par båtar som hade kommit strax efter oss valde att lämna. För vår del satt ankaret bra. Sannolikt var vi i kanten på det åskoväder som det lokala vädret hade varnat för. Vi tog Mr Highfield in till byn för några småköp i skeppshandeln och när vi ändå var där passade vi på att äta god pasta på restaurang Palazzo Al Mare.

Här är maten och servicen super 🌟
Tillbaka i NOSTRA satt vi i sittbrunnen och såg hur åskvädret drog söderut över fastlandet.


Åska över fastlandet 🌩️
Efter en lugn natt lämnade vi Kefalonia för den här gången för att ta oss till Messolonghi där besättningen ska utökas med Barbro och Lasse några dagar 😍. Det blev en resa knappt 45 NM där vi äntligen kunde segla genacker de sista 13 NM.

På tisdag förmiddag promenerade navigatören upp till Lidl och kapten kollade upp möjligheterna till att tanka dricksvatten. Google förslog en väg till Lidl som var allt annat än asfalterad och som slutade på en stor skräpig grusplan med trädlådor som möjligen kunde vara bikupor 🤷♀️.


Väl tillbaka i NOSTRA bestämde vi oss för att ta upp ankaret och gå in till kajen för att enkelt kunna fylla på vatten innan vi lämnade. Vi förtöjde bakom ett stort polskflaggat skolskepp från Hel i Polen för att komma så nära vattenposten som möjligt.