Måndagen i Dunkerque började med grått och regnigt väder, tror nästan det var vår första morgonen med ihållande regn. Det har inte varit så mycket vind inatt så vi har sovit gott. Efter frukost och morgonbestyr trotsade vi regnet och travade upp till hamnkontoret och betalade för ytterligare en natt. Sedan promenerade vi vidare ut mot stranden och området Malo där operation Dynamo ägde rum i slutet av maj och början av juni 1940. Idag är det ett område med fina stränder, butiker och restauranger.
Gisela, vår eminente kartläsare
Vi forsatte till ”Museum Dunkerque 1940” som ligger strax intill hamnen. Där fick vi lära oss mer om Operation Dynamo.
Operation Dynamo var namnet på en operation för evakuering av brittiska och franska soldater mellan den 27 maj och den 4 juni 1940. När de tyska styrkorna hade lyckats tränga sig fram till Calais blev situationen för de brittiska och franska styrkorna i området så ohållbar att de tvingades att evakuera. Inledningsvis var det främst britter som evakuerades men Churchill gav order att även de franska soldaterna skulle evakueras över engelska kanalen.
Evakueringen skedde i drygt 800 båtar, lastfartyg, fiskebåtar, livbåtar och fritidsbåtar. Operationen genomfördes främst nattetid i två olika rutter, route X som var 55 distans och gick norrut och route Z på 39 distans som gick västerut. Totalt evakuerades 338 226 brittiska och franska soldater. De sista franska soldaterna lämnade Dunkerque den 4 juni 1940 samma dag som Dunkerque föll. Operation betraktas som lyckad inte minst för att den påverkade det engelska folkets stridsmoral. Alla de civila fartyg som deltog i operationen får än idag föra Sankt Georgsflaggan på gösstaken som ett hederstecken, för andra civila fartyg är det olagligt att använda flaggan.
Efter intressanta och utbildande timmar på museet tog vi bussen till Dunkerque centrum. I Dunkerque är alla bussresor gratis vilket förenklar resandet betydligt. Lunchen blev spännande eftersom man aldrig riktigt vet vad det är man beställer i Frankrike. Allt på menyn förklarades endast på franska och servitrisen pratade ingen engelska utan förklarade på franska samtidigt som hon gestikulerade ihärdigt. NOSTRAs kapten var sugen på kött och beställde Filét Americain. Navigatören beställde fisk som tillagades i en påse. När maten serverades visade det sig att Filét Americain inte alls var det som önskades, istället var det en sorts råbiffsmet som låg i en hög på tallriken. Den största delen av smeten låg kvar när lunchen avslutades. Ja, ja det var möjligen något bättre än det tarmludd kapten beställde i Frankrike på en seglingsresa i slutet av åttiotalet.
Fisk i påse blev dagens vinstlott
Efter lunchen hade det slutat regna så vi tog ytterligare en bussresa, nu till en kyrkogård där offren från operation Dynamo var begravda. En fin och respektfull plats.
På vägen hem blev det en tur till affären för att fylla på kylboxarna. Vi hittade en förhållandevis välsorterad affären med en annorlunda logistik. Det mesta av det vi letade efter fanns och vi tackar google translate för hjälpen 🙏. När vi hade stått i kassan en stund upplevde vi att det gick ganska trögt i kön. Det visade sig att vi stod i en kö för handikappade. Det kanske var lika bra för vi insåg att det var ungefär det franska tempo vi hade förmåga att klara av.
Tillbaka i hamnen blev det planeringsmöte i CORDULA och under mötet beslutades att resan fortsätter söderut imorgon.
Vi är glada att vi hann undan ……. 😅
Konstigt att kapten drog nitlotten – han som brukar briljera på de flesta språk 😆
Han trodde han var safe med Americain 😂, nästa gång spelar han nog Google innan beställningen 🤓
Fantastiskt trevligt att följa er resa på bloggen. Anders skriver så bra … hihi. Hoppas lyckan står er bi.
Ni e grymma!
Tack bäste kompis, roligt att du vill hänga med. Du e grym 😀