Flitig kapten och navigatör på distans

De senaste två veckorna har besättningen varit på olika håll. Den 27 januari åkte kapten tillbaka till Almerimar och NOSTRA. Vi hade uppdaterats på att arbetet med läckan var påbörjat så det kändes skönt att någon kunde följa arbetet på plats. När kaptens biljett bokades var navigatören inte redo för att lämna Skärhamn, dels för att vi inte visste hur det skulle bli med Britta och dels för att låta kapten rumstera själv i NOSTRA med förberedelser inför allt arbete som ska göras. Så fort det ska göras något i en båt blir allt ”upp-och-ner”. Dynor och prylar byter plats med varandra och behöver ständigt flyttas runt i båten.

Väl på plats var kapten initialt fundersam över arbetet med läckan, men efter att ha följt arbetet några dagar blev han lugnad. Varvet verkade ha gjort ett bra arbete så här långt. Slutresultatet, om allt är tätt, får vi svar på efter sjösättningen. Kapten fick bra kontakt och stort förtroende för Daniel, eller italienaren som han också kallas, som var den med uppdrag att fixa NOSTRA.

Slutresultatet såg snyggt ut men orsaken till läckan är fortfarande en fråga. Det konstaterades vid reparationen att den fyllning som ligger under ”golvet” i stuven/utrymmet längst akterut hade krackelerat. Om det har haft någon betydelse för att läckan uppstått är dock oklart. När vi var kontakt med varvet i Sverige berättade de att de på de senaste årsmodellerna (vilket NOSTRA är) hade de fyllt utrymmet under ”golvet” med någon form av massa. Vi uppfattade att syftet varit att göra området mer stabilt eftersom ett antal Regina af Vindö hade fått läckage i detta område. Därefter borrades ett dräneringshål från ”golvet” genom fyllningen ner till utrymmet under akterkojen för att eventuellt vatten ovanför ”golvet” ska rinna ner i kölsvinet. Det var i detta område som vi upptäckte att NOSTRA läckte.

Det blev intensiva dagar för kapten i drygt två veckor med båtfix på egen hand. Skrovet och NOSTRAs vinröda ”snobblinje” polerades, området ovanför vattenlinjen slipades eftersom den behöver höjas. Tröskeln vid nedgången blev slipad och lackad fyra gånger. En träskiva plastades mot bordläggningen i stuvutrymmen under kartbordet. Där monterades sedan tre regulatorer till de nya solcellerna som är av märket Victron. De är på 305 watt styck styck och ska placeras överst på den rostfria bågen. Totalt kommer vi ha solceller för 1 100 watt vilket kommer göra oss mindre beroende av landström.

Därutöver målades NOSTRA med Coppercoat, dels i området för sprickan och dels för att höja vattenlinjen några centimeter. Innan sjösättning ska hela botten sedan ruggas upp med ett fin sandpapper så att kopparen aktiveras.

Det bruna området är nymålad Coppercoat. Efter att området har kommit i kontakt med vattnet kommer det bli lika koppargrönt som området nedanför.

Den senaste helgen har varit väldigt blåsig i Almerimar så kaptens nattsömn har varit sisådär. Vindar omkring 20 meter och byvindar upp mot 30 meter per sekund har gjort att NOSTRA har rört sig otäckt i vinden. Det är ingen höjdare att leva i en båt på land när vindarna är så hårda. Kapten tvingades ut både på kvällar och nätter för att se till att alla träkilar satt där de skulle. Egentligen skulle NOSTRA ha sjösatts den 12 februari men klokt nog flyttades sjösättningen fram några dagar då vindarna ska vara betydligt lugnare.

Nu är navigatören redo att mönstra på igen, lämna glashala vägar och blåst mot värme och båtliv. Det ska bli härligt att komma tillbaka och vara med vid sjösättningen den 14 februari. Alfonso har påbörjat arbetet med den rostfria bågen och han kommer att påbörja monteringen i slutet av februari. Det ska bli riktigt spännande att få följa det fortsatta arbetet.

Kapten har i alla fall fått se snö på distans. Sierra Nevada där tydligen skidåkningen ska vara som bäst under perioden februari – april.

4 svar på ”Flitig kapten och navigatör på distans”

  1. Så skönt att ni är på samma ställe igen även om det saknas tassar. Hoppas vindarna håller sig lite lugna så ni får sköna stunder på havet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *