Lång dag på Nordsjön

Gick upp för att hänga på låset till hamnkontoret som öppnade klockan 08.00. Väl där informerade  hamnkaptenen oss om att det var strömlöst så det gick inte att betala någon hamnavgift. Ach so, en gratisnatt ☺️. Gick vägen om Manfred Engel för att se om de hade något som vi behövde. Efter att ha hämtat varsitt munskydd i NOSTRA var vi välkomna in. Blev lite inköp av både nyttiga och onyttiga saker. 

Hos Manfred Engel, en lagerlokal für groß- und Einzelhandel

Vid 10-tiden kastade vi loss för att gå runt hörnet och tanka, det ska göras vid högvatten eftersom det är grunt inne i hörnet där tankstationen ligger. När vi kom dit hade precis ett stort segelfartyg lagt till för att tanka 2000 liter disel. Det blev drygt en timmes väntan innan vi äntligen fick komma till kaj och tanka våra hundra liter.

Kapten resonerar med övriga bunkringslystna besättningar. Det blev en lång väntan.

När det var dags för första svenska båten att lägga till för bunkring hörde alla vi andra hur mannen som ansvarade för bunkringsbryggan gav besättningen en stabil tysk utskällning om hur de borde ha gjort när de hoppade av båten. Hm, här gäller det tydligen att vara taktisk. När det var vår tur och mannen pratade med oss genom en högtalare (vi var cirka tre meter nedanför kajen) valde jag att dra iväg några väl valda tyska fraser på min mycket begränsade skoltyska. Mannen kontrade direkt ”Ah, du sprichts Deutsch, sehr gut”. Som tur var krävdes det ingen mer ingående konversation. Jag klarade mig med några ”alles klar” och ”genau” 😅.

Lämnade Helgoland vid 12-tiden och gav oss ut på en bråkig Nordsjö med målsättningen att ta oss till Nordeney, en av de ostfrisiska öarna.

Det blev att kryssa drygt halva vägen. Dels på grund av vinden men framförallt på grund av alla trafiksepareringszoner som man inre får passera hur som helst. De ska passeras vinkelrätt med samma kurs hela vägen, annars kan det bli väldigt dyrt har vi hört av flera som betalt dryga tyska böter. Mellan alla separeringszoner låg det dessutom fartyg till ankars i väntan på att få gå in i hamnen. Hur ska det gå när vi kommer till engelska kanalen tänker kanske ni? En högst relevant fråga för det funderar vi nämligen också på 🧐. Vår idé är att göra en bra planering och hålla oss undan för allt som är större än oss själva.

Det fick bli rester av tacogratäng till middag idag. Det var inte läge för några större utsvävningar i pentryt men det är alltid gott att få lite i magen under en lång dag på havet.

Tacogratäng, sallad och nacos.

Med cirka 22 distans kvar insåg vi att vi gjorde för dålig fart med segel för att komma fram i hyfsad tid. Vi fick hissa konen och starta motorn. Konen ska vara hissad när man har segel uppe och samtidigt kör motor.

Konen visar andra båtar att vi är motorsseglare så de kan avgöra vilka väjningsregler som gäller. 

Kvart över nio knöt vi fast på Nordeney, en lång dagsetapp var över och vi var nöjda att vi har tagit oss längre västerut.

Mats förbereder för avstämningssamtal

Även om dagen varit lång och kvällen sen så tog vi oss tid för ett gemensamt avstämningssamtal i CORDULA innan läggdags.

Tre glada besättningar som tagit ytterligare några distans mot vårt okända mål 💦

4 svar på ”Lång dag på Nordsjön”

  1. Hej, kul att följa er.
    Vi gjorde samma resa 2019 då vi vände i Falmouth.
    Kanalen är inga problem betr. separeringszoner,, vi korsade efter Cherbour och seglade till Dover, tycker engelska kusten är trevligare.
    Missa inte kanalöarna bara 😊

    1. Hej Ronny, skönt att höra att det som ser väldigt rörigt ut på sjökortet är hanterbart. Roligt att ni hänger med och vi tar gärna emot tips från er som var där tidigare. Tack 🙏 och hälsa Renee

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *