Efter en installation pÄ drygt tvÄ och en halv dag var bÄgen Àntligen pÄ plats. Allt var snyggt svetsat, ordentligt putsat och vi var sÄ nöjda.
PÄ tisdag morgonen den 12 mars flyttade vi oss till varvet dit Alfonso kom med bÄgen. Med sig hade de hela verkstaden, skruvstÀd, svets och en mÀngd verktyg.
Ăntligen leveransdags!
Arbetet startade med att demontera den gamla akter-pulpiten eftersom den skulle integreras med bÄgen. Vi hade förberett installationen genom att sÄga ut en bit av inredningen pÄ varje sida för att den vÀgen komma Ät bultarna. HÄlen ska sÄ smÄningom tÀckas av av ramar i mahogny som fÄr fixas nÀsta gÄng vi kommer till Sverige.
Demonteringen blev sĂ€rskilt utmanande för Alfonsos kompanjon. Han tvingade sig in i ”navigatörens stuvâ lĂ€ngst akterut för att komma Ă„t att lossa skruvarna till pulpiten. Navigatören som sĂ„g hur han fick lĂ€tt panik erbjöd sig flera gĂ„nger att krypa in istĂ€llet men han sa att nĂ€ste man pĂ„ tur fĂ„r bli Alfonso som Ă€r vig eftersom han tidigare varit dansare. SĂ„ artig har kapten aldrig varit nĂ€r navigatören erbjudit sig att krypa in i trĂ„nga utrymmen đ. Efter flera försök, mycket slit, stĂ„nkande och svett var alla skruvarna loss.
BĂ„gen förankrades med dirken och lyftes dĂ€refter pĂ„ NOSTRA. Efter att ha kolla passform och bestĂ€mt lutning pĂ„ bĂ„gen lyftes den av igen och stĂ€lldes pĂ„ marken för smĂ„ finjusteringar. Förutom att integrera bĂ„gen med pulpiten sĂ„ ersattes vajern i mantĂ„get med rostfria rör fram till porten. Det blev bĂ„de snyggare och stabilare. Vi valde ocksĂ„ att kosta pĂ„ en rostfri ram runt solcellerna och en âtraversâ för att hissa upp utombordaren.
Vi imponerades av Alfonso och hans kompanjons systematiska och lugna arbete. De var lyhörd och vÀldigt mÄna om att allt skulle se estetiskt snyggt ut.
Starlinken fick ett eget fÀste och hedersplats pÄ bÄgen. Routern placerades i teknikskÄpet under navigationsbordet vilket fungerade utmÀrkt. Efter mÄnga om och men lyckades vi dra starlinkkabeln med antennkontakten igenom kabelröret till aktre stuven.
Starlinken har fĂ„tt en hedersplatsđ
Som alltid underlĂ€ttas kabeldragning av att man utrustar sig med tĂ„lamod och positiva tankar đ . Efter att ha klippt av kabeln pĂ„ routersidan kunde vi gĂ„ ut och dra kabeln frĂ„n antennen, dvs utifrĂ„n och in. DĂ€refter skarvades kabeln ihop inne i ett stuvfack intill akterkojen. Starlinken behöver 220 volt och vi hade sĂ„n tur att det fanns en ledig terminal i teknikskĂ„pet dĂ€r vi kunde ansluta en 220-kontakt frĂ„n Mastervolt. Perfekt! NĂ€r vi Ă„terigen anslöt strömmen kunde vi se i Starlink-appen att routern och antennen började prata med varandra och efter nĂ„gra minuter var vi igĂ„ng igen đ.
Nya 220-kontakten frĂ„n Mastervolt đ
Den sista delen i installationen var att dra kablarna till solcellerna och arbetsbelysningen upp i bĂ„gen och koppla ihop dem dĂ€r. Det innebar att navigatören fick krypa in ett antal gĂ„nger i akterstuven. Tekniken satt riktigt bra tillslut đ.
Navigatörens tillhĂ„ll đ€š
Ombord Ă€r vi ett starkt team nĂ€r vi fokuserar mot samma mĂ„l och allra bĂ€st Ă€r vi nĂ€r vi har egna arbetsuppgifter i projektet. Arbetsuppgifter som krĂ€ver oss bĂ„da tvĂ„ samtidigt kan ibland vara mer utmanande. Det Ă€r inte bara det att navigatören har svĂ„rt med ”i- eller urskruv” det Ă€r som vi pratar olika sprĂ„k đ. Jaja, Ă€ven efter 40 Ă„r tillsammans pĂ„ en segelbĂ„t finns utvecklingsomrĂ„den.
Ni ser ut att ha det toppen, vart bÀr det av hÀr nÀst?
Hej Gunilla, vi kommer fortsÀtta norrut lÀngs Spaniens kust. Norr om Valencia gÄr vi över till Balearerna dÀr vi börjar med Ibiza. Vi kommer att vara runt Balearerna tills i slutet av maj eller början av juni. MÄ sÄ gott!