Rejält sjörullade förtöjde vi i Gijón efter drygt 94 distans

Staden Santander lämnade inte särskilt stort positivt avtryck. Där var det långt till allt. Hamnen var lugn men samtidigt ganska ”död”, det var en och annan gästbåt som kom men de var lätt räknade. Vi fick dock fixat allt det som vi hade planerat att göra och lite till. Kaptens renovering av spirbommen engagerade stora delar av bryggan och den nyvunne kamraten José var särskild hjälpsam, bland annat genom att leverera större popnit än de kapten hade ombord.

Den förliga luckan fick ett myggnät, inte den snyggaste varianten men den fyller sitt syfte och shunten till batteriladdningen blev rengjord.

Efter att alla projekt var i hamn tog vi cyklarna in till centrum, det blev en cykeltur på säkert 6 kilometer enkel väg bland annat igenom ett stort industriområde. Som tur var kunde vi ta rygg på en spanjor i övre medelåldern som vi bedömde skulle åt samma håll. Vi tappade bort honom några gånger men helt plötsligt dök han upp lite längre fram på en annan sida. Att vi kunde följa hans cykelspår sparade oss många ”felkörningar” för det var en krokigt cykelbana som så småningom tog oss till civilisationen.

Inne i centrum hittade vi ingen charmig stadskärna men vi fick iallafall en god sallad till lunch, även om vi satt mitt i en vägkorsning och åt 😳. Vi hittade en bra supermercadaos som hade det vi behövde och eftersom kapten bestämde middagsmaten blev det ett besök hos en trevlig spansk slaktare. Med hjälp av slaktarens butiksgranne kunde det redas ut att kapten önskade sig en rejäl stek för två och dessutom fick han, på smattrande spanska, tips om hur den skulle grillas. Google hann nog bara med med hälften av instruktionen men alla var nöjda och glada när vi vinkade hejdå 👋.

Mums 😋

Resultatet blev utmärkt, perfekt grillat kött med klyftpotatis, kryddsmör, tomat och mozzarella.

Vi lämnade hamnen i Santander strax efter klockan 6 på fredag morgon. Det var fortfarande mörkt så det blev en utmaning att hålla koll på alla fiskare i små båtar som låg precis intill farledsbojarna. En del var bra belysta men en del borde ha läst avsnittet om reglerna för hur båtar ska vara ljussatta i mörker lite mer noggrant. Bland annat såg vi ett vitt runtomlysande ljus som rörde sig strax ovanför vattenytan som kom emot oss. Vi funderade på vad det kunde vara och när vi kom närmare såg vi att det var en man som kom i roddbåt rakt över farleden. Han kanske var på väg till jobbet istället för att cykla ”hur långt som helst” 🤷‍♀️.

Vi fick se en skymt av solen när den gick upp men sedan var den dold bakom molnen.

Inledningen på dagen var förhållandevis lugn men sedan kom vågorna 🌊

Nästan hela dagen var grå och det regnade lätt. Vinden var svag från i stort sett alla håll och dyningarna blev snabbt två meter höga från norr. Vi försökte med alla varianter av segling men NOSTRA fick ingen fart, istället rullade hon fram och tillbaka. Ungefär som en tvättmaskin gör innan den ska centrifugera, den kör några varv stannar för att sedan köra några varv åt andra hållet. Så höll det på i 15 timmar. Det är en sjögång som inte är optimal för navigatören så det blev långa timmar längs Spaniens norra kust 🤢. Det blev lite bättre stadga när kapten så småningom skotade focken hårt midskepps.

När NOSTRA rullade fram och tillbaka så häftigt var det ett och annat som hände som inte brukar hända. Den sedvanliga ”sjöstuvningen” visade sig inte vara tillräcklig. Ett skåp gick upp på främre toaletten och en ”förstahjälpenväska” ramlade ut och träffade låsvredet – och så var toalettdörren låst från insidan 😅. Den kunde dock, med lättare våld, låsas upp senare på resan. Lite senare tyckte kapten att det slog på ett annorlunda sätt under sittbrunnen. Som tur var gick han ner och kollade. Inne på toaletten hade en handtvål åkt fram och tillbaka och på något sätt lyft på vredet till kranen till handfatet. Så vattnet hade fyllt handfatet, runnit ner på durken och hade precis börjat rinna över tröskeln 😱. Kapten fick tag i en skål och började ösa ut allt varmvatten som fyllde durken eftersom just där finns ingen avrinning. Den enda vägen vattnet kunde ta sig var ut på durken i akterkojen.

Den här etappen gav oss flera erfarenheter, bland annat att även skåpen på toaletterna måste vara låsta och att sötvattenspumpen ska vara avstängd. Därutöver ska navigatören ha ett plåster bakom örat resten av Biscaya ☺️. Vi utvecklas hela tiden men inser samtidigt att vi behöver påminnas om sådan som vi lärt oss tidigare 👆.

Ganska slaka förtöjde vi efter 15 timmar i Gijón. Vi plockade ihop det nödvändigaste, åt spagetti och köttfärssås och innan vi kröp ner i kojen gick navigatören, med pannlampa och flygsmällare, igenom varje centimeter av NOSTRA på jakt efter moskitos. Resultatet blev drygt tio döda men troligtvis fanns det dessvärre fortfarande någon enstaka på fri fot. Därefter somnade vi som stockar.

Vaknade utsövda och med betydligt färre nya moskitobett till en solig och varm lördag i Gijon. Här ligger hamnen mitt i centrum, en stad som både bjuder på gammal bebyggelse, sandstränder och en levande citykärna. Livet har återvänt och här blir vi kvar tills i alla fall tills på måndag 😎.

Hamnen i Gijon

14 svar på ”Rejält sjörullade förtöjde vi i Gijón efter drygt 94 distans”

  1. Hallo Längeseglare!
    Så kul och spännande att följa er resa!
    Vilket äventyr!
    Förstår att det ibland blir mer utmanande än ni kanske önskat,
    Men det låter verkligen som ni hittar tid för återhämtning däremellan.
    Kram från Bettan o Mats

  2. Vilken resa, 15 timmar är väldigt länge med rullande hav😱 Göran är inte avundsjuk på just den biten av er resa 😂 Njut nu och vila lite 😉

  3. Oj oj vilket äventyr ni är ute på fint du skriver Carina det är riktigt spännande och roligt puss o kram på er från Jens o Christine

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *